Asiakaspalautelomakkeen laadinta Lastenkoti Villa Katajaan
Saarni, Petteri (2011)
Saarni, Petteri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yksityistä sijaishuoltoa tarjoavalle Lastenkoti Villa Katajalle asiakaspalautelomake. Asiakaspalautelomakkeen laatimisen idea ja tarve lähti Villa Katajan toiveesta ja tarpeesta, koska heillä ei ollut vielä luotuna lomaketta, jonka avulla he voisivat kerätä asiakaspalautetta. Kyseessä on ISO- standardin saaneesta lastensuojelulaitoksesta. Standardointi edellyttää, että toiminnan laatua pitää tutkia ja kehittää, joten asiakaspalautteen saaminen on tärkeä osa toiminnan kehittämistä ja laadun valvontaa.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä projektia. Projekti valittiin kehittämismenetelmäksi siitä syystä, että opinnäytetyössä oli selkeitä projektin piirteitä kuten esimerkiksi selkeä tavoite ja loppu. Opinnäytetyössä kerättiin aineisto lähettämällä kyselyt Villa Katajan asiakkaiden huoltajille ja tukiverkostoille sekä henkilökunnalle. Kyselyjen perusteella tehtiin yhteenveto millaisia kysymyksiä valmis asiakaspalautelomake tulisi sisältää. Näiden tulosten pohjalta luotiin lopullinen asiakaspalautelomake. Opinnäytetyön teorian perustana oli yleisiä ajatuksia lastensuojelusta, sijaishuollosta sekä laatuajattelusta sijaishuollossa. Erityisesti opinnäytetyössä keskitytään yksityisen lastensuojelun laatukäsityksiin.
Projektin tuotoksena luotiin asiakaspalautelomake, joka jää Lastenkoti Villa Katajan käyttöön. Heidän tehtävänään on jatkossa päättää missä muodossa he aikovat sitä käyttää. Mahdolliset muutokset ja päivitykset asiakaspalautelomakkeeseen jää Villa Katajan vastuulle. Asiakaspalautelomakkeen kysymykset luotiin Villa Katajan toiveiden ja tarpeiden mukaiseksi mutta sen kysymykset ovat sellaisia, että mahdollisesti ne olisivat siirrettävissä mihin tahansa sijaishuoltoa tarjoavaan lastenkotiin.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä projektia. Projekti valittiin kehittämismenetelmäksi siitä syystä, että opinnäytetyössä oli selkeitä projektin piirteitä kuten esimerkiksi selkeä tavoite ja loppu. Opinnäytetyössä kerättiin aineisto lähettämällä kyselyt Villa Katajan asiakkaiden huoltajille ja tukiverkostoille sekä henkilökunnalle. Kyselyjen perusteella tehtiin yhteenveto millaisia kysymyksiä valmis asiakaspalautelomake tulisi sisältää. Näiden tulosten pohjalta luotiin lopullinen asiakaspalautelomake. Opinnäytetyön teorian perustana oli yleisiä ajatuksia lastensuojelusta, sijaishuollosta sekä laatuajattelusta sijaishuollossa. Erityisesti opinnäytetyössä keskitytään yksityisen lastensuojelun laatukäsityksiin.
Projektin tuotoksena luotiin asiakaspalautelomake, joka jää Lastenkoti Villa Katajan käyttöön. Heidän tehtävänään on jatkossa päättää missä muodossa he aikovat sitä käyttää. Mahdolliset muutokset ja päivitykset asiakaspalautelomakkeeseen jää Villa Katajan vastuulle. Asiakaspalautelomakkeen kysymykset luotiin Villa Katajan toiveiden ja tarpeiden mukaiseksi mutta sen kysymykset ovat sellaisia, että mahdollisesti ne olisivat siirrettävissä mihin tahansa sijaishuoltoa tarjoavaan lastenkotiin.
