Happy with Actiwell : kundtillfredsställelse i ett hälsocenterföretag
Törnqvist, Jens (2010)
Törnqvist, Jens
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121227
Tiivistelmä
Examensarbetet ”Happy with Actiwell –Kundtillfredsställelse hos ett hälsocenterföretag” är ett uppdrag av Ab Actiwell och Peter Eggert. Syftet med arbetet är att med hjälp av en enkätundersökning förbättra kundernas tillfredsställelse till företaget. Med hjälp av undersökningen vill jag få fram vad kunderna är nöjda/missnöjda med för tillfället.
Undersökningen som gjordes var en kvantitativ undersökning. En enkät skickades ut till de som fanns i företagets medlemsregister. Enkäten skickades ut till 215 personer, varav en del inte var medlemmar längre. Antalet deltagare var 68 stycken varav 44 kvinnor och 22 män. Frågorna som ställdes i undersökningen var baserade på den teoretiska bakgrunden i arbetet och formulerades tillsammans med min uppdragsgivare.
Resultatet som kom fram i undersökningen var att en kund hos Actiwell är nöjd. Vid frågor om öppethållningstider framkom det att kunderna är nöjda med dem som de är. Det skulle ändå vara bra med kvällsöppet någon gång i veckan och personal vid reception. Utrymmena har den renlighet de borde ha och utrustningen tillfredsställer kunderna. Gruppmotionsutbudet och dess kvalitet fick bra betyg. Förslag på andra gruppmotionsgrenar kom upp. Många respondenter anser att företagets marknadsföring är för svag och att den borde riktas mer till de unga i samhället.
Resultatet har presenterats för min uppdragsgivare Peter Eggert och skall fungera som grund för att förbättra verksamheten. The thesis "Happy with Actiwell-Customer satisfaction in a wellness company" is a mission of Ab Actiwell and Peter Eggert. The purpose of this work is to use a survey to improve customer satisfaction to the company. Using the survey, I want to find out what customers are satisfied and dissatisfied with at the moment.
The study was a quantitative study. A questionnaire was sent out to those who were members in the company. The questionnaire was distributed to 215 people, some of whom were not members anymore. The number of participants was 68, including 44 women and 22 men. The questions asked in the survey were based on the theoretical background of the work, and formulated together with Peter Eggert.
The result that emerged in the survey was that a customer of Actiwell is satisfied. For questions about opening hours, it emerged that customers are satisfied with them as they are. It would still be good with evening hours once a week and staff at the reception. The cleanliness in the facilities and the equipment satisfy the customers. Exercise group supply and its quality got good grades. Suggestions for other exercise groups came up. Many respondents believe that the company's marketing is weak and that it ought to be directed more to the young people.
Undersökningen som gjordes var en kvantitativ undersökning. En enkät skickades ut till de som fanns i företagets medlemsregister. Enkäten skickades ut till 215 personer, varav en del inte var medlemmar längre. Antalet deltagare var 68 stycken varav 44 kvinnor och 22 män. Frågorna som ställdes i undersökningen var baserade på den teoretiska bakgrunden i arbetet och formulerades tillsammans med min uppdragsgivare.
Resultatet som kom fram i undersökningen var att en kund hos Actiwell är nöjd. Vid frågor om öppethållningstider framkom det att kunderna är nöjda med dem som de är. Det skulle ändå vara bra med kvällsöppet någon gång i veckan och personal vid reception. Utrymmena har den renlighet de borde ha och utrustningen tillfredsställer kunderna. Gruppmotionsutbudet och dess kvalitet fick bra betyg. Förslag på andra gruppmotionsgrenar kom upp. Många respondenter anser att företagets marknadsföring är för svag och att den borde riktas mer till de unga i samhället.
Resultatet har presenterats för min uppdragsgivare Peter Eggert och skall fungera som grund för att förbättra verksamheten.
The study was a quantitative study. A questionnaire was sent out to those who were members in the company. The questionnaire was distributed to 215 people, some of whom were not members anymore. The number of participants was 68, including 44 women and 22 men. The questions asked in the survey were based on the theoretical background of the work, and formulated together with Peter Eggert.
The result that emerged in the survey was that a customer of Actiwell is satisfied. For questions about opening hours, it emerged that customers are satisfied with them as they are. It would still be good with evening hours once a week and staff at the reception. The cleanliness in the facilities and the equipment satisfy the customers. Exercise group supply and its quality got good grades. Suggestions for other exercise groups came up. Many respondents believe that the company's marketing is weak and that it ought to be directed more to the young people.