Jucat Oy:n markkinointisuunnitelma
Lehtinen, Samu (2011)
Lehtinen, Samu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Jucat Oy:n markkinointia. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Jucat Oy:n ja sen toimintaympäristön nykytila lähtökohta-analyysien avulla. Toisena tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Jucat Oy:lle vuodelle 2011.
Jucat Oy toimii konepajateollisuusyritysten kumppanina. Jucat Oy suunnittelee ja valmistaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja tuotannon kehittämiseen. Jucat Oy on perustettu vuonna 2001 Jukka Rintalan, Jukka Yli-Rantalan ja Juha Lemposen toimesta. Yrityksen toiminta-ajatuksena on suunnitella ja valmistaa omassa tuotannossa hitsaus- ja kokoonpanojigejä, joissa ne hyödyntävät 3D-tekniikkaa ja omia käytännön kokemuksia. Jucat Oy:llä ei ole ollut markkinointisuunnitelmaa, jonka mukaan ne olisivat toimineet. Kasvavan yrityksen kannalta markkinointisuunnitelman tekeminen on tarpeen, koska sen avulla voidaan selvittää yrityksen markkinoinnin kehittymistarpeet.
Markkinointisuunnitelman perustana ovat lähtökohta-analyysit, joiden avulla selvitetään yrityksen nykytilaa ja toimintaympäristöä. Koska yrityksellä ei ole markkinointisuunnitelmaa, tehtiin aluksi asiakas-, kilpailija-, ympäristö- ja yritysanalyysit. Markkinointisuunnitelman toimenpide-ehdotukset painottuvat yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja Jucat Oy:n brändiin.
Markkinointisuunnitelma auttaa Jucat Oy:tä hahmottamaan markkinointikeinot, joita yritys pystyisi hyödyntämään liiketoiminnassaan. Päivitetyillä esitteillä ja Internet-sivuilla voidaan tuoda esille yrityksen laadukkuutta ja osaamista. Markki-nointisuunnitelma ohjaa yritystä valitsemaan oikean suunnan markkinoinnissaan.
Jucat Oy toimii konepajateollisuusyritysten kumppanina. Jucat Oy suunnittelee ja valmistaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja tuotannon kehittämiseen. Jucat Oy on perustettu vuonna 2001 Jukka Rintalan, Jukka Yli-Rantalan ja Juha Lemposen toimesta. Yrityksen toiminta-ajatuksena on suunnitella ja valmistaa omassa tuotannossa hitsaus- ja kokoonpanojigejä, joissa ne hyödyntävät 3D-tekniikkaa ja omia käytännön kokemuksia. Jucat Oy:llä ei ole ollut markkinointisuunnitelmaa, jonka mukaan ne olisivat toimineet. Kasvavan yrityksen kannalta markkinointisuunnitelman tekeminen on tarpeen, koska sen avulla voidaan selvittää yrityksen markkinoinnin kehittymistarpeet.
Markkinointisuunnitelman perustana ovat lähtökohta-analyysit, joiden avulla selvitetään yrityksen nykytilaa ja toimintaympäristöä. Koska yrityksellä ei ole markkinointisuunnitelmaa, tehtiin aluksi asiakas-, kilpailija-, ympäristö- ja yritysanalyysit. Markkinointisuunnitelman toimenpide-ehdotukset painottuvat yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja Jucat Oy:n brändiin.
Markkinointisuunnitelma auttaa Jucat Oy:tä hahmottamaan markkinointikeinot, joita yritys pystyisi hyödyntämään liiketoiminnassaan. Päivitetyillä esitteillä ja Internet-sivuilla voidaan tuoda esille yrityksen laadukkuutta ja osaamista. Markki-nointisuunnitelma ohjaa yritystä valitsemaan oikean suunnan markkinoinnissaan.