Marknadsundersökning : Fallstudie: Park Hotel Käpylä
Koistinen, Heidi (2011)
Koistinen, Heidi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191541
Tiivistelmä
Park Hotel Käpylä fungerar som uppdragsgivare i denna undersökning. Syfte med detta arbete är att ta reda på vilken marknadsföringsmetod som är den effektivaste för hotellet och därefter utreda om det finns behov för utveckling eller förbättring av metoden. Delsyftet är att ta reda på vilka faktorer som är viktiga för konsumenten vid valet av hotell.
Den teoretiska referensramen är delad i två huvudområden: konsumentbeteende inom turism och marknadsföring av tjänster. Marknadsföring innehåller marknadsmixen, marknadskommunikation samt internetmarknadsföring.
I undersökningen används den kvantitativa undersökningsmetoden och informanternas antal är 99. På basis av teorin utarbetades en enkät, som består av 31 frågor, både slutna och öppna. Enkäten delades ut i Park Hotel Käpylä under perioden 1.5. – 1.10.2010.
De viktigaste resultaten är att största delen av Park Hotel Käpyläs kunder är över 40 år och de kommer från Mellersta Finland. Första informationen om hotellet kommer från
OAJ (Undervisningssektorns Fackorganisation), internet och bekanta. Den viktigaste faktorn som påverkade valet av hotellet är läget. Resultatet visar att Park Hotel Käpylä
har lyckats med sin marknadskommunikation i sin helhet, eftersom svaren var rätt positiva och gästernas förväntningar uppfylldes. The commissioner of this thesis is Park Hotel Käpylä. The aim of this thesis is to find out which marketing method is the most effective for the hotel. Second aim is to find out what kinds of factors are important for the customer in the selection of a hotel.
The theoretical framework is divided into two parts: consumer behavior in tourism and marketing of services. The marketing consists of the marketing mix, the marketing communication and online marketing.
The study is made by help of the quantitative research method and the number of the informants is 99. The questionnaire, which is based on the theoretical framework, consists of 31 questions, both closed and open ones. The questionnaire was distributed in Park Hotel Käpylä during period 1.5. – 1.10.2010.
The results shows that the majority of the customers are over 40 years old and they live in Central Finland. They get their first information about the hotel from OAJ (Trade Union of Education in Finland), the internet and from their acquaintances. The main factor that influenced the choice of hotel is the location. The result shows that Park Hotel Käpylä has succeeded in its marketing communication as the answers were quite positive and the expectations were met.
Den teoretiska referensramen är delad i två huvudområden: konsumentbeteende inom turism och marknadsföring av tjänster. Marknadsföring innehåller marknadsmixen, marknadskommunikation samt internetmarknadsföring.
I undersökningen används den kvantitativa undersökningsmetoden och informanternas antal är 99. På basis av teorin utarbetades en enkät, som består av 31 frågor, både slutna och öppna. Enkäten delades ut i Park Hotel Käpylä under perioden 1.5. – 1.10.2010.
De viktigaste resultaten är att största delen av Park Hotel Käpyläs kunder är över 40 år och de kommer från Mellersta Finland. Första informationen om hotellet kommer från
OAJ (Undervisningssektorns Fackorganisation), internet och bekanta. Den viktigaste faktorn som påverkade valet av hotellet är läget. Resultatet visar att Park Hotel Käpylä
har lyckats med sin marknadskommunikation i sin helhet, eftersom svaren var rätt positiva och gästernas förväntningar uppfylldes.
The theoretical framework is divided into two parts: consumer behavior in tourism and marketing of services. The marketing consists of the marketing mix, the marketing communication and online marketing.
The study is made by help of the quantitative research method and the number of the informants is 99. The questionnaire, which is based on the theoretical framework, consists of 31 questions, both closed and open ones. The questionnaire was distributed in Park Hotel Käpylä during period 1.5. – 1.10.2010.
The results shows that the majority of the customers are over 40 years old and they live in Central Finland. They get their first information about the hotel from OAJ (Trade Union of Education in Finland), the internet and from their acquaintances. The main factor that influenced the choice of hotel is the location. The result shows that Park Hotel Käpylä has succeeded in its marketing communication as the answers were quite positive and the expectations were met.