Personal - ett stöd när det stormar : En kartläggning av personalens socialpedagogiska handlingskompetens på mottagningshem
Nybondas, Jenna (2011)
Nybondas, Jenna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211610
Tiivistelmä
Tässä työssä kuvataan sosiaalipedagogista toimintapätevyyttä vastaanottokodissa. Tämän työn tavoite on selvittää miten ammattilaiset vastaanottokodissa käyttävät sosiaali-pedagogista toimintapätevyyttä työssään lasten parissa. Tutkimuskysymykseni ovat 1.) Mitä sosiaalipedagoginen toimintapätevyys vastaanottokodissa tarkoittaa? ja 2.) Mitä osaamisalueita syntyy henkilökunnan keskuudessa kun he työskentelevät sosiaalipeda-gogisen toimintapätevyyden mukaisesti? Empiirisessä tutkimuksessa käytän kvalitatiivista menetelmää. Haastattelin viittä sosionomia, jotka työskentelevät vastaanottokodissa. Teoreettinen osa käsittelee sosiaalipedagogista toimintapätevyyttä, lastensuojelutyötä ja vastaanottokodin toimintaa. Tulokset osoittavat, että henkilökunta käyttää sosiaalipedagogista toimintapätevyyttä. Osaamisalueet joita ajankohtaistaan ovat tuottava, ilmaisullinen, analyyttinen ja synteesiä luova reflektiivinen ja kommunikativinen pätevyys. Tuloksista ilmenee, että henkilökunta vastaanottokodissa vastaa kaikista lasten asioista koko sinä aikana, jolloin lapsi on sijoitettuna vastaanottokodissa. Lisäksi tuloksista käy ilmi turvallisena aikuisena olemisen sekä tavallisen, rutiineja sisältävän arkipäivän luomisen tärkeys. Omaohjaajan työtä katsotaan keskeiseksi osaksi henkilökunnan tehtävistä vastaanottokodissa. Työskentely lapsen perheen ja lähiverkoston kanssa on myös tärkeä osa henkilökunnan työstä.