Opetusvideo vainajan laitosta hoitotyön opiskelijoille
Soosaar, Kairi; Kontio, Jutta (2019)
Soosaar, Kairi
Kontio, Jutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092519246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092519246
Tiivistelmä
Kuolema liittyy olennaisesti hoitotyöhön. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat kuolevan hoitotyön ja vainajan laiton aiheuttavan stressiä, pelkoa ja epävarmuutta. Maahanmuuton myötä monikulttuurisuus aiheuttaa omia haasteita kuoleman jälkeiseen hoitotyöhön. Tällä opinnäytetyöllämme haluamme kehittää, kiinnittää huomiota ja tukea hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia vainajan laitossa eettisesti, huomioimalla eri uskontokunnat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa videomateriaalia vainajan laitosta hoitotyön opiskelijoille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, lisäämällä hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia vainajan laitosta. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisella menetelmällä, kuvaamalla opetusvideota Satakunnan ammattikorkeakoulun tilauksesta. Videokuvaus ja ajantasainen teoriatieto lisäävät hoitotyön opiskelijoiden valmiutta kuoleman jälkeisessä hoitotyössä. Opinnäytetyön raportissa on kuvattu videon tuottamisen prosessi.
Videokuvauksen hyötyä opetusmateriaalina voidaan arvioida 1 -2 vuoden päästä, jos videota hyödynnetään hoitotyön opetuksessa. Jatkotutkimusehdotuksena on toteut-taa kysely opetusvideon hyödystä opetusmateriaalina vainajan laitosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa videomateriaalia vainajan laitosta hoitotyön opiskelijoille. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, lisäämällä hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia vainajan laitosta. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisella menetelmällä, kuvaamalla opetusvideota Satakunnan ammattikorkeakoulun tilauksesta. Videokuvaus ja ajantasainen teoriatieto lisäävät hoitotyön opiskelijoiden valmiutta kuoleman jälkeisessä hoitotyössä. Opinnäytetyön raportissa on kuvattu videon tuottamisen prosessi.
Videokuvauksen hyötyä opetusmateriaalina voidaan arvioida 1 -2 vuoden päästä, jos videota hyödynnetään hoitotyön opetuksessa. Jatkotutkimusehdotuksena on toteut-taa kysely opetusvideon hyödystä opetusmateriaalina vainajan laitosta.