Ennaltaehkäise ja puutu- : Kirjallisuuskatsaus koulukiusaamisesta
Jussila, Anni; Korpi, Hanna; Karppanen, Rosa; Karlenius, Riitta (2011)
Jussila, Anni
Korpi, Hanna
Karppanen, Rosa
Karlenius, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia syitä joutua koulukiusaamisen uhriksi sekä miten koulukiusaaminen voi vaikuttaa kiusatun fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Tarkoituksena oli myös löytää tapoja opettajalle puuttua koulukiusaamiseen sekä keinoja, joilla opettaja voi ehkäistä koulukiusaamista.
Opinnäytetyö käynnistyi Vantaa Välittää – hankkeen kautta. Hankkeeseen sisältyi Aika Välittää! – interventio, joka pyrki päihdetyön lisäksi puuttumaan koulukiusaamiseen. Intervention yksi osio oli koulukiusaaminen. Tästä nousi opinnäytetyön aihe.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyöhön on valittu aineistoksi 20 tutkimusta käyttäen Laurus- ja Linda – tietokantoja sekä yliopistojen omia julkaisuarkistoja. Kaikki tutkimukset löytyvät elektronisessa muodossa. Opinnäytetyössä oli perusteltua käyttää pro gradu – tutkielmia.
Tulosten mukaan kuka tahansa voi joutua kiusatuksi koulussa. Useimmiten kiusattu poikkeaa vertaisryhmästään esimerkiksi ulkoiselta olemukseltaan. Kiusatuksi joutumisen syitä voivat olla muun muassa ylipaino, aikainen kehittyminen tai epämuodikkuus. Perhetaustalla tai ulkopaikkakuntalaisuudella on myös merkitystä. Kiusaamisen terveydellisiä vaikutuksia voivat olla ruhjeet, masentuneisuus, uniongelmat, eristyneisyys ja yksinäisyys. Usein kiusaamisen psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset kulkevat käsi kädessä.
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn keinoissa ja puuttumistavoissa korostuivat usein hyvä luokkahenki ja vuorovaikutus eri osapuolten kuten kiusatun, kiusaajan, opettajan, vanhempien ja muun henkilökunnan välillä. Usean tutkimuksen mukaan opettajan rooli on tärkein koulukiusaamisen lopettamisessa. Ryhmäyttämisen on huomattu olevan tehokas keino sekä koulukiusaamisen ehkäisemisessä että siihen puuttumisessa.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää käytännön toteutuksena. Mikä voi olla opettajille suunnattu koulukiusaamista ennaltaehkäisevä koulutus. Opinnäytetyötä voi hyödyntää mahdollisissa jatkotutkimuksissa. Jatkotutkimuksia voivat olla koululuokkien ryhmäyttäminen ja miten ryhmäyttäminen vaikuttaa koulukiusaamisen esiintyvyyteen.
Opinnäytetyö käynnistyi Vantaa Välittää – hankkeen kautta. Hankkeeseen sisältyi Aika Välittää! – interventio, joka pyrki päihdetyön lisäksi puuttumaan koulukiusaamiseen. Intervention yksi osio oli koulukiusaaminen. Tästä nousi opinnäytetyön aihe.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyöhön on valittu aineistoksi 20 tutkimusta käyttäen Laurus- ja Linda – tietokantoja sekä yliopistojen omia julkaisuarkistoja. Kaikki tutkimukset löytyvät elektronisessa muodossa. Opinnäytetyössä oli perusteltua käyttää pro gradu – tutkielmia.
Tulosten mukaan kuka tahansa voi joutua kiusatuksi koulussa. Useimmiten kiusattu poikkeaa vertaisryhmästään esimerkiksi ulkoiselta olemukseltaan. Kiusatuksi joutumisen syitä voivat olla muun muassa ylipaino, aikainen kehittyminen tai epämuodikkuus. Perhetaustalla tai ulkopaikkakuntalaisuudella on myös merkitystä. Kiusaamisen terveydellisiä vaikutuksia voivat olla ruhjeet, masentuneisuus, uniongelmat, eristyneisyys ja yksinäisyys. Usein kiusaamisen psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset kulkevat käsi kädessä.
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn keinoissa ja puuttumistavoissa korostuivat usein hyvä luokkahenki ja vuorovaikutus eri osapuolten kuten kiusatun, kiusaajan, opettajan, vanhempien ja muun henkilökunnan välillä. Usean tutkimuksen mukaan opettajan rooli on tärkein koulukiusaamisen lopettamisessa. Ryhmäyttämisen on huomattu olevan tehokas keino sekä koulukiusaamisen ehkäisemisessä että siihen puuttumisessa.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää käytännön toteutuksena. Mikä voi olla opettajille suunnattu koulukiusaamista ennaltaehkäisevä koulutus. Opinnäytetyötä voi hyödyntää mahdollisissa jatkotutkimuksissa. Jatkotutkimuksia voivat olla koululuokkien ryhmäyttäminen ja miten ryhmäyttäminen vaikuttaa koulukiusaamisen esiintyvyyteen.