dc.contributor.author | Jussila, Anni | |
dc.contributor.author | Korpi, Hanna | |
dc.contributor.author | Karppanen, Rosa | |
dc.contributor.author | Karlenius, Riitta | |
dc.date.accessioned | 2011-01-28T10:45:46Z | |
dc.date.available | 2011-01-28T10:45:46Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201101271798 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/25137 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia syitä joutua koulukiusaamisen uhriksi sekä miten koulukiusaaminen voi vaikuttaa kiusatun fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Tarkoituksena oli myös löytää tapoja opettajalle puuttua koulukiusaamiseen sekä keinoja, joilla opettaja voi ehkäistä koulukiusaamista.
Opinnäytetyö käynnistyi Vantaa Välittää – hankkeen kautta. Hankkeeseen sisältyi Aika Välittää! – interventio, joka pyrki päihdetyön lisäksi puuttumaan koulukiusaamiseen. Intervention yksi osio oli koulukiusaaminen. Tästä nousi opinnäytetyön aihe.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyöhön on valittu aineistoksi 20 tutkimusta käyttäen Laurus- ja Linda – tietokantoja sekä yliopistojen omia julkaisuarkistoja. Kaikki tutkimukset löytyvät elektronisessa muodossa. Opinnäytetyössä oli perusteltua käyttää pro gradu – tutkielmia.
Tulosten mukaan kuka tahansa voi joutua kiusatuksi koulussa. Useimmiten kiusattu poikkeaa vertaisryhmästään esimerkiksi ulkoiselta olemukseltaan. Kiusatuksi joutumisen syitä voivat olla muun muassa ylipaino, aikainen kehittyminen tai epämuodikkuus. Perhetaustalla tai ulkopaikkakuntalaisuudella on myös merkitystä. Kiusaamisen terveydellisiä vaikutuksia voivat olla ruhjeet, masentuneisuus, uniongelmat, eristyneisyys ja yksinäisyys. Usein kiusaamisen psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset kulkevat käsi kädessä.
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn keinoissa ja puuttumistavoissa korostuivat usein hyvä luokkahenki ja vuorovaikutus eri osapuolten kuten kiusatun, kiusaajan, opettajan, vanhempien ja muun henkilökunnan välillä. Usean tutkimuksen mukaan opettajan rooli on tärkein koulukiusaamisen lopettamisessa. Ryhmäyttämisen on huomattu olevan tehokas keino sekä koulukiusaamisen ehkäisemisessä että siihen puuttumisessa.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää käytännön toteutuksena. Mikä voi olla opettajille suunnattu koulukiusaamista ennaltaehkäisevä koulutus. Opinnäytetyötä voi hyödyntää mahdollisissa jatkotutkimuksissa. Jatkotutkimuksia voivat olla koululuokkien ryhmäyttäminen ja miten ryhmäyttäminen vaikuttaa koulukiusaamisen esiintyvyyteen. | fi |
dc.description.abstract | Prevent and intervene – a literature review about bullying in schools
The aim of this Bachelor’s thesis was to investigate possible reasons why one might be bullied in school and also to investigate how bullying affects the physical, mental and social health of the victim. Another aim was to find ways for teachers to prevent and interfere with bullying.
The thesis is based on Vantaa välittää –project. The project included an intervention programme, Aika Välittää. The aim was to interfere with the prevention of substance abuse among youth. One part of the intervention programme was bullying, which developed the topic of the thesis.
The thesis is a literature review. Twenty studies were chosen for the review. The databases searched were Laurus and Linda as well as university publication archives. All studies can be found in electronic form. Master’s theses were used as the source of information in the thesis because it is not a systematic literature review.
According to the results anyone can become a victim of bullying. Often the victim differs from the peer group by appearance. The reasons why one might be bullied can be such as obesity, early physical development or being out of fashion. Family background and being from out of town can also be of relevance. The effects that bullying can have on health are such as bruising, depression, sleep problems, seclusion and loneliness. The mental and social effects go often hand in hand.
Good class spirit and interaction among the different parties is often highlighted in relation to bullying prevention and interference. The parties include the bully, the bullied, teacher, parents and the school staff among others. Many studies show that the teacher plays the biggest role when it comes to stopping bullying. Grouping is an effective way to prevent bullying and to interfere with it.
The thesis could be developed further as a practical training for teachers on how to prevent bullying at schools. The thesis could also be developed further by investigating the effect grouping has on class spirit and bullying. This could evolve into a study comparing classes in which grouping has been conducted versus classes in which there has been no grouping, and how bullying differs in those classes. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Ennaltaehkäise ja puutu- : Kirjallisuuskatsaus koulukiusaamisesta | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/261 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | koulukiusaaminen | fi |
dc.subject.ysa | kirjallisuuskatsaukset | fi |
dc.subject.ysa | ennaltaehkäisy | fi |
dc.subject.ysa | peruskoulu | fi |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | koulukiusaaminen | |
dc.subject.keyword | ennaltaehkäisy | |
dc.subject.keyword | peruskoulu | |
dc.subject.keyword | terveys | |
dc.subject.keyword | opettaja | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |