Liikelahjojen business to business -markkinoinnin kehittäminen : Case: Asiakastutkimus Kirjakaari
Matilainen, Mikko; Partio, Jari (2011)
Matilainen, Mikko
Partio, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271815
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona jyväskyläläiselle liikelahjayritykselle Kirjakaarelle. Opinnäyte-työ käsittelee liikelahjojen business to business -markkinoinnin kehittämistä. Kirjakaari haluaa kehit-tää markkinointiviestintäänsä keräämällä kvantitatiivista tutkimustietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä koko yrityksen toimintaan liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi business to business -markkinoinnin kilpailukeinot: tuote, hinta, markkinointikanavat ja markkinointiviestintä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös markkina- ja asiakasanalyysiä, menekinedistämistä ja henkilökohtaista myyntityötä osana liikelahjakauppaa.
Empiriaosuudessa tutkittiin Kirjakaaren asiakkaiden toimintaa ja heidän tyytyväisyyttään Kirjakaaren toimintatapoihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Kirjakaaren satunnaisille asiakkaille. Päätutkimusongelmana oli, miten Kirjakaaren markkinointia ja viestintää voitaisiin kehittää entistä paremmaksi asiakaslähtöisellä tavalla.
Tutkimustulosten perusteella tyytyväisyys Kirjakaaren toimintaan on hyvä. Tutkimuksesta tuli esille muutamia kehitysehdotuksia, miten Kirjakaaren markkinointiviestintää voisi hieman kehittää heidän tämän hetkisiin toimintatapoihinsa nähden. Asia, johon Kirjakaaren tulisi jatkossa keskittyä markki-nointiviestinnässään entistä enemmän, on sosiaalinen media.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona jyväskyläläiselle liikelahjayritykselle Kirjakaarelle. Opinnäyte-työ käsittelee liikelahjojen business to business -markkinoinnin kehittämistä. Kirjakaari haluaa kehit-tää markkinointiviestintäänsä keräämällä kvantitatiivista tutkimustietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä koko yrityksen toimintaan liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi business to business -markkinoinnin kilpailukeinot: tuote, hinta, markkinointikanavat ja markkinointiviestintä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös markkina- ja asiakasanalyysiä, menekinedistämistä ja henkilökohtaista myyntityötä osana liikelahjakauppaa.
Empiriaosuudessa tutkittiin Kirjakaaren asiakkaiden toimintaa ja heidän tyytyväisyyttään Kirjakaaren toimintatapoihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Kirjakaaren satunnaisille asiakkaille. Päätutkimusongelmana oli, miten Kirjakaaren markkinointia ja viestintää voitaisiin kehittää entistä paremmaksi asiakaslähtöisellä tavalla.
Tutkimustulosten perusteella tyytyväisyys Kirjakaaren toimintaan on hyvä. Tutkimuksesta tuli esille muutamia kehitysehdotuksia, miten Kirjakaaren markkinointiviestintää voisi hieman kehittää heidän tämän hetkisiin toimintatapoihinsa nähden. Asia, johon Kirjakaaren tulisi jatkossa keskittyä markki-nointiviestinnässään entistä enemmän, on sosiaalinen media.