Rimakanooteista ja -kajakeista elämäntyylibrändi
Lappalainen, Eemeli (2011)
Lappalainen, Eemeli
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101291864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101291864
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää keinot luoda rimakanooteista ja -kajakeista elämäntyyliä huokuva arvobrändi. Opinnäytetyössä tutkitaan ensin brändiä käsitteenä ja syvennytään sitten kuvailemaan, kuinka elämäntyylibrändejä luodaan. Tutkimuksen lähteinä käytettiin kirjallisuutta, artikkeleja ja asiantuntijahaastatteluja.
Asiantuntijoina haastateltiin Suomessa toimivien melonta-alan yritysten toimijoita. Haastatteluun vastasi 6 toimijaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 50 %. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että rimakanooteilla ja -kajakeilla on olemassa kaupallista potentiaalia. Niiden markkinoinnissa on Suomessa keskitytty lähinnä emootiolähtöisiin ostomotiiveihin, koska konkreettisia ominaisuuksia ja hyötyjä tunnettiin huonosti, jos ollenkaan. Tuotteen ominaisuuksien ja hyötyjen tunteminen verrattuna muihin kilpaileviin tuotteisiin, luo pohjan tuotemielikuvan hyödyntämiselle ja tätä kautta myös pohjan elämäntyylibrändin muodostumiselle.
Rimakanootit ja -kajakit edustavat niche-tuotteita, joiden markkinoinnissa on helppo hyödyntää erilaisia elämäntyylejä. Opinnäytetyössä onnistuttiin löytämään keinoja luoda rimakanooteista ja -kajakeista elämäntyylibrändi.
Asiantuntijoina haastateltiin Suomessa toimivien melonta-alan yritysten toimijoita. Haastatteluun vastasi 6 toimijaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 50 %. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että rimakanooteilla ja -kajakeilla on olemassa kaupallista potentiaalia. Niiden markkinoinnissa on Suomessa keskitytty lähinnä emootiolähtöisiin ostomotiiveihin, koska konkreettisia ominaisuuksia ja hyötyjä tunnettiin huonosti, jos ollenkaan. Tuotteen ominaisuuksien ja hyötyjen tunteminen verrattuna muihin kilpaileviin tuotteisiin, luo pohjan tuotemielikuvan hyödyntämiselle ja tätä kautta myös pohjan elämäntyylibrändin muodostumiselle.
Rimakanootit ja -kajakit edustavat niche-tuotteita, joiden markkinoinnissa on helppo hyödyntää erilaisia elämäntyylejä. Opinnäytetyössä onnistuttiin löytämään keinoja luoda rimakanooteista ja -kajakeista elämäntyylibrändi.