New Innovation Adoption : Case Digi Electronics Ltd.
Eskelinen, Lauri (2010)
Eskelinen, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021954
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin hongkongilaista yritystä Digi Electronics Ltd:tä varten. Yritys on erikoistunut kuluttajaelektroniikkaan ja myy tuotteitaan Suomeen verkkokaupan välityksellä. Tällä hetkellä yritys suunnittelee uuden liikehaaran – mittatilausvaatteiden verkkokaupan – perustamista. Tutkimuksen tarkoitus on ollut selvittää olisiko kohderyhmä valmis omaksumaan uuden innovaation ja mitkä ovat liikeidean mahdolliset haasteet ja heikkoudet.
Tutkimusprosessi aloitettiin brainstorm – sessiolla yhdessä yrityksen johdon kanssa, jolloin listattiin ensimmäiset tavoitteet ja vaatimukset. Tutkimuksen rungon muodostamikseksi käytettiin innovaatioiden adoptiotiteorioita. Tietojen keräämiseksi toteutettiin kvantitatiivinen kysely virtuaalisesti, ja vastaajia houkuteltiin yrityksen verkkokaupan kotisivulla olevan mainoksen avulla. Kyselyyn kerättiin yhteensä 329 vastausta.
Tutkimustulokset osoittavat, että uudella innovaatiolla on todellista potentiaalia. Ihmiset ovat valmiita ja halukkaita ottamaan ensimmäisen askeleen uuden innovaation omaksumiseen. Useita heikkouksia kuitenkin löydettiin ja yrityksen tulee ottaa ne huomioon toimintasuunnitelmassaan. Kyselyn vastaajat suhtautuivat negatiivisesti esimerkiksi siihen, että mittatilausvaatteita ei pystyisi sovittamaan ennen ostoa, sekä siihen, että kangasnäytteitä ei pystyisi kokeilemaan tai näkemään luonnossa.
Tutkimuksen perusteella yrityksen on suositeltavaa käynnistää liiketoiminta. Markkinat ovat olemassa ja kyselyn vastaajat suhtautuivat enimmäkseen positiivisesti uuteen deaan. Liiketoiminnan menestyksen varmistamiseksi, yrityksen tulee kehittää tehokkaat toimintastrategiat välttääkseen tutkimuksessa esiin tulleet haasteet ja heikkoudet.
Tutkimusprosessi aloitettiin brainstorm – sessiolla yhdessä yrityksen johdon kanssa, jolloin listattiin ensimmäiset tavoitteet ja vaatimukset. Tutkimuksen rungon muodostamikseksi käytettiin innovaatioiden adoptiotiteorioita. Tietojen keräämiseksi toteutettiin kvantitatiivinen kysely virtuaalisesti, ja vastaajia houkuteltiin yrityksen verkkokaupan kotisivulla olevan mainoksen avulla. Kyselyyn kerättiin yhteensä 329 vastausta.
Tutkimustulokset osoittavat, että uudella innovaatiolla on todellista potentiaalia. Ihmiset ovat valmiita ja halukkaita ottamaan ensimmäisen askeleen uuden innovaation omaksumiseen. Useita heikkouksia kuitenkin löydettiin ja yrityksen tulee ottaa ne huomioon toimintasuunnitelmassaan. Kyselyn vastaajat suhtautuivat negatiivisesti esimerkiksi siihen, että mittatilausvaatteita ei pystyisi sovittamaan ennen ostoa, sekä siihen, että kangasnäytteitä ei pystyisi kokeilemaan tai näkemään luonnossa.
Tutkimuksen perusteella yrityksen on suositeltavaa käynnistää liiketoiminta. Markkinat ovat olemassa ja kyselyn vastaajat suhtautuivat enimmäkseen positiivisesti uuteen deaan. Liiketoiminnan menestyksen varmistamiseksi, yrityksen tulee kehittää tehokkaat toimintastrategiat välttääkseen tutkimuksessa esiin tulleet haasteet ja heikkoudet.