Kiinteistöliiton valtakunnallisen kiertueen näytteilleasettajatutkimus
Riihimäki, Hanna (2010)
Riihimäki, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018728
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus Suomen Kiinteistöliiton valtakunnallisen kiertueen näytteilleasettajien palautteesta. Suomen Kiinteistöliitto on kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatio. Vuosina 2009 - 2010 Kiinteistöliitto järjesti Tee parannus! -viestintäohjelman nimissä seminaarikiertueen energiatehokkaasta korjausrakentamisesta. Kiertueella oli mukana 32 alan näytteilleasettajayritystä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mihin asioihin näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä ja mitä asioita olisi voitu kehittää Tee parannus! -kiertueella.
Opinnäytetyön tutkimusote on sekä laadullinen että määrällinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineisto kerättiin puhelimitse kesäkuussa 2010.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat suhdetoiminnan ja tapahtumamarkkinoinnin teoriat. Suhdetoiminnan avulla selvitetään, minkälainen sidosryhmäsuhde Kiinteistöliitolla on näytteilleasettajayrityksiin ja mikä merkitys toimivalla verkostoitumisella on Kiinteistöliitolle. Tapahtumamarkkinoinnin käsitteen merkitystä ja markkinoinnin keinoja on avattu pohjaksi Kiinteistöliiton tulevia kiertueita varten.
Tutkimuksen perusteella Tee parannus! -aluekiertueen näytteilleasettajat olivat tyytymättömiä kiertueen kävijämäärään ja suunnitteluun. Lisäksi näytteilleasettajien seminaaripäivän kulku pitäisi organisoida paremmin. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastanneista osallistuisi jatkossa Kiinteistöliiton järjestämälle kiertueelle vain, jos kehitysideat toteutuisivat. Tutkimuksesta selvisi myös, että vaikka kiertueessa olisi ollut paljon kehitettävää, näytteilleasettajat pitävät Kiinteistöliittoa hyvänä ja aktiivisena järjestönä ja tämä kiertue muutti mielikuvaa positiiviseen suuntaan.
Tutkimustulosten pohjalta Kiinteistöliitolle on annettu kehitysideoita tapahtumien suunnitteluun ja markkinointiin. Opastuksen pohjana on käytetty kysymyksiä, joihin vastaamalla Kiinteistöliiton on helpompi suunnitella tapahtumia. Lisäksi kehitysehdotuksena Kiinteistöliitolle on laadittu ohjeistus näytteilleasettajia varten. Kiinteistöliitto voi käyttää ohjeistusta sellaisenaan tai muokata sitä tiettyä tapahtumaa tai kiertuetta mukaillen. Ohjeistuksessa on opastettu muun muassa hyvän näyttelyosaston suunnitteluun ja näytteilleasettajien tehokkaisiin ennakkotoimiin.
Opinnäytetyön tutkimusote on sekä laadullinen että määrällinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineisto kerättiin puhelimitse kesäkuussa 2010.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat suhdetoiminnan ja tapahtumamarkkinoinnin teoriat. Suhdetoiminnan avulla selvitetään, minkälainen sidosryhmäsuhde Kiinteistöliitolla on näytteilleasettajayrityksiin ja mikä merkitys toimivalla verkostoitumisella on Kiinteistöliitolle. Tapahtumamarkkinoinnin käsitteen merkitystä ja markkinoinnin keinoja on avattu pohjaksi Kiinteistöliiton tulevia kiertueita varten.
Tutkimuksen perusteella Tee parannus! -aluekiertueen näytteilleasettajat olivat tyytymättömiä kiertueen kävijämäärään ja suunnitteluun. Lisäksi näytteilleasettajien seminaaripäivän kulku pitäisi organisoida paremmin. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastanneista osallistuisi jatkossa Kiinteistöliiton järjestämälle kiertueelle vain, jos kehitysideat toteutuisivat. Tutkimuksesta selvisi myös, että vaikka kiertueessa olisi ollut paljon kehitettävää, näytteilleasettajat pitävät Kiinteistöliittoa hyvänä ja aktiivisena järjestönä ja tämä kiertue muutti mielikuvaa positiiviseen suuntaan.
Tutkimustulosten pohjalta Kiinteistöliitolle on annettu kehitysideoita tapahtumien suunnitteluun ja markkinointiin. Opastuksen pohjana on käytetty kysymyksiä, joihin vastaamalla Kiinteistöliiton on helpompi suunnitella tapahtumia. Lisäksi kehitysehdotuksena Kiinteistöliitolle on laadittu ohjeistus näytteilleasettajia varten. Kiinteistöliitto voi käyttää ohjeistusta sellaisenaan tai muokata sitä tiettyä tapahtumaa tai kiertuetta mukaillen. Ohjeistuksessa on opastettu muun muassa hyvän näyttelyosaston suunnitteluun ja näytteilleasettajien tehokkaisiin ennakkotoimiin.