Uusia ideoita opiskelijarekrytointiin : Case: Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Jokinen, Satu (2011)
Jokinen, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032031
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Turun yliopiston hoitotieteen laitokselle. Opinnäytetyön aiheena on hoitotieteen laitoksen opiskelijarekrytoinnin markkinointi. Tavoitteena on kehittää hoitotieteen laitoksen potentiaalisiin opiskelijoihin kohdistuvaa markkinointiviestintää. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hoitotieteen laitoksen opiskelijoiden kanssa. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on markkinointiviestintä ja teoriaosa pohjautuu markkinointiviestinnän kirjallisuuteen.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat ideariihi ja teemahaastattelut. Sekä ideariiheen että haastatteluihin osallistui 14 hoitotieteen laitoksen opiskelijaa. Heistä 12 oli mukana molemmissa. Ideariihessä selvitettävät tutkimusongelmat olivat, 1) millaisia markkinointiviestintäkanavia ja -keinoja hoitotieteen laitoksen tulisi käyttää, 2) mitä hoitotieteen laitoksen tulisi viestiä itsestään ja koulutuksestaan ja 3) miten markkinointiviestintää voidaan toteuttaa yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Haastattelun teemana oli opiskelijarekrytoinnin markkinointi. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimusongelmana oli, miten opiskelijat markkinoivat hoitotieteen laitosta työpaikoillaan. Opiskelijat arvioivat myös laitoksen opiskelijaksi hakemiseen liittyviä internetsivuja sekä rekrytointimainosta ja erityisesti siinä olevaa slogania.
Tutkimustulokset osoittivat, että hoitotieteen laitoksen opiskelijoita kiinnostaa oman opiskelupaikkansa markkinointi. Heillä oli runsaasti ideoita ja ajatuksia opiskelijarekrytoinnin markkinoinnin toteutukseen. Opiskelijat olivat verkostoituneet laitoksen sidosryhmien kanssa ja viestivät laitoksesta omien tuntemuksiensa mukaan joko positiivisia tai negatiivisia ajatuksia. He halusivat kuitenkin viestiä positiivisesti. Opiskelijoiden mielipiteet ja ehdotukset ovat hoitotieteen laitokselle tärkeää palautetta, ja heidän ideoitaan ja ajatuksiaan tulee ottaa huomioon opiskelijarekrytointiin liittyvässä markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat ideariihi ja teemahaastattelut. Sekä ideariiheen että haastatteluihin osallistui 14 hoitotieteen laitoksen opiskelijaa. Heistä 12 oli mukana molemmissa. Ideariihessä selvitettävät tutkimusongelmat olivat, 1) millaisia markkinointiviestintäkanavia ja -keinoja hoitotieteen laitoksen tulisi käyttää, 2) mitä hoitotieteen laitoksen tulisi viestiä itsestään ja koulutuksestaan ja 3) miten markkinointiviestintää voidaan toteuttaa yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Haastattelun teemana oli opiskelijarekrytoinnin markkinointi. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimusongelmana oli, miten opiskelijat markkinoivat hoitotieteen laitosta työpaikoillaan. Opiskelijat arvioivat myös laitoksen opiskelijaksi hakemiseen liittyviä internetsivuja sekä rekrytointimainosta ja erityisesti siinä olevaa slogania.
Tutkimustulokset osoittivat, että hoitotieteen laitoksen opiskelijoita kiinnostaa oman opiskelupaikkansa markkinointi. Heillä oli runsaasti ideoita ja ajatuksia opiskelijarekrytoinnin markkinoinnin toteutukseen. Opiskelijat olivat verkostoituneet laitoksen sidosryhmien kanssa ja viestivät laitoksesta omien tuntemuksiensa mukaan joko positiivisia tai negatiivisia ajatuksia. He halusivat kuitenkin viestiä positiivisesti. Opiskelijoiden mielipiteet ja ehdotukset ovat hoitotieteen laitokselle tärkeää palautetta, ja heidän ideoitaan ja ajatuksiaan tulee ottaa huomioon opiskelijarekrytointiin liittyvässä markkinoinnissa.