Asiakaslähtöisyys fysioterapiassa : Asiakkaan näkökulma
Harju, Soili (2011)
Harju, Soili
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka asiakaslähtöisenä fysioterapia-asiakkaat kokevat fysioterapiaprosessinsa olleen. Aihetta lähestytään asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena on informoida fysioterapeutteja asiakkaidensa näkökulmasta ja herättää heidät ajattelemaan asiakaslähtöisyyttä ja kannustamaan asiakkaitaan tuomaan näkökulmansa kuuluville. Kohderyhmänä ovat yksityisellä sektorilla toimivan fysioterapiayrityksen asiakkaat.
Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen menetelmien mukaan. Menetelminä ovat avoin haastattelu ja abduktiivinen analysointi. Haastateltavina olivat viisi erilaisen taustan omaavaa asiakasta. Haastatteluissa poimittiin tutkijaa kiinnostavat asiakaslähtöisyyden osa-alueet, jotka tulevat myös käsitellyiksi teoreettisessa viitekehyksessä.
Tuloksissa kuvataan haastateltavien kokemuksia asiakaslähtöisyyden eri osa-alueilta. Tärkeimpinä esille nousivat vuorovaikutus, yksilöllisyys, fysioterapeutti, kuunteleminen ja huomioiduksi tuleminen. Vuorovaikutus nousi kaikilla asiakkailla esille tärkeimpänä osana asiakaslähtöistä fysioterapiaa.
Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen menetelmien mukaan. Menetelminä ovat avoin haastattelu ja abduktiivinen analysointi. Haastateltavina olivat viisi erilaisen taustan omaavaa asiakasta. Haastatteluissa poimittiin tutkijaa kiinnostavat asiakaslähtöisyyden osa-alueet, jotka tulevat myös käsitellyiksi teoreettisessa viitekehyksessä.
Tuloksissa kuvataan haastateltavien kokemuksia asiakaslähtöisyyden eri osa-alueilta. Tärkeimpinä esille nousivat vuorovaikutus, yksilöllisyys, fysioterapeutti, kuunteleminen ja huomioiduksi tuleminen. Vuorovaikutus nousi kaikilla asiakkailla esille tärkeimpänä osana asiakaslähtöistä fysioterapiaa.