Huippumyyjän muotokuva
Heinonen, Tommi (2011)
Heinonen, Tommi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102212
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät muodostavat huippumyyjän muotokuvan. Miten huippumyyjät suhtautuvat työhönsä ja miten heistä on tullut alansa huippuja.
Tutkimuksessani keskityin pelkästään tietoliikennealan huippumyyjiin. Huippumyyjillä tärkeimpänä ominaisuutena pidän hyvää asennetta työhön ja kilpailuhenkisyyttä. He kohtaavat asiakkaita määrällisesti enemmän kuin keskivertomyyjät, koska he käyttävät aikansa tehokkaasti. Huippumyyjät kartoittavat asiakkaan tarpeet huolellisesti ja myyvät asiakkaille kokonaisvaltaisesti, joka tarkoittaa, että asiakkaan jokainen tarve täytetään mahdollisuuksien puitteissa. Huippumyyjät eivät lannistu helposti, vaan kompensoivat huonon päivän kovemmalla työnteolla seuraavana päivänä.
Toteutin tutkimukseni aineistonhankinnan henkilökohtaisina teemahaastatteluina, koska tarkoituksenani oli saada haastateltavan mielipiteet mahdollisimman hyvin esille. Haastattelin yhteensä yhdeksän myyjää, jotka valitsin heidän esimiehiensä suositusten perusteella. Valintaperusteena oli, että myyjä on toiminut menestyksekkäästi myynnissä jo pitkään.
Tutkimuksessani päädyin siihen tulokseen, että huippumyyjäksi sekä synnytään, että kasvetaan. Hänen tulee persoonaltaan sopia ihmisten kanssa toimimiseen ja hänellä pitää olla halua sekä kunnianhimoa työtä kohtaan. Myyntityö itsessään opettaa tekijäänsä, mutta se vaatii nöyryyttä kuunnella kokeneempia myyjiä ja pitkäjänteisyyttä, koska hyvin usein kova työ palkitaan.
Tutkimuksessani keskityin pelkästään tietoliikennealan huippumyyjiin. Huippumyyjillä tärkeimpänä ominaisuutena pidän hyvää asennetta työhön ja kilpailuhenkisyyttä. He kohtaavat asiakkaita määrällisesti enemmän kuin keskivertomyyjät, koska he käyttävät aikansa tehokkaasti. Huippumyyjät kartoittavat asiakkaan tarpeet huolellisesti ja myyvät asiakkaille kokonaisvaltaisesti, joka tarkoittaa, että asiakkaan jokainen tarve täytetään mahdollisuuksien puitteissa. Huippumyyjät eivät lannistu helposti, vaan kompensoivat huonon päivän kovemmalla työnteolla seuraavana päivänä.
Toteutin tutkimukseni aineistonhankinnan henkilökohtaisina teemahaastatteluina, koska tarkoituksenani oli saada haastateltavan mielipiteet mahdollisimman hyvin esille. Haastattelin yhteensä yhdeksän myyjää, jotka valitsin heidän esimiehiensä suositusten perusteella. Valintaperusteena oli, että myyjä on toiminut menestyksekkäästi myynnissä jo pitkään.
Tutkimuksessani päädyin siihen tulokseen, että huippumyyjäksi sekä synnytään, että kasvetaan. Hänen tulee persoonaltaan sopia ihmisten kanssa toimimiseen ja hänellä pitää olla halua sekä kunnianhimoa työtä kohtaan. Myyntityö itsessään opettaa tekijäänsä, mutta se vaatii nöyryyttä kuunnella kokeneempia myyjiä ja pitkäjänteisyyttä, koska hyvin usein kova työ palkitaan.