Uuden palvelutuotteen brändi-identiteetin muodostaminen strategisen brändianalyysin pohjalta : case: Hannavuori
Eklin, Jukka-Pekka (2011)
Eklin, Jukka-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142321
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli laatia brändi-identiteetti perustettavan palvelualan business-to-business -yrityksen palvelutuotteelle. Palvelun tarkoituksena olisi löytää asiakasyritykselle sopiva tapa yrityksen sisäisen tiedon paikallistamiseen ja hallintaan. Tutkimus tehtiin toimeksiantona yrityksen tulevaisuuden perustajille. Tavoitteena oli muodostaa hankittavien tutkimustietojen perusteella erilaistettu palvelutuotteen brändi-identiteetti, joka voidaan ottaa myöhemmin käyttöön yritystä perustettaessa ja jota voidaan käyttää hyväksi brändin rakentamisen jatkovaiheissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelutuotteen käsitettä ja palvelutuotteen rakentamista yleisesti sekä b-to-b -markkinoiden erityispiirteitä. Lisäksi esiteltiin brändi-identiteetin laatimiseen liittyviä asioita kuten brändi-identiteetin rakennetta, brändi-identiteetin rakentamista ja siihen liittyviä analyysejä sekä näkökulmia.
Tutkimusote oli laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin toimeksiantajia eli henkilöitä yritysidean takana. Työssä käytettiin brändi-identiteetin muodostamisen tukena osin myös toimeksiantajan aiemmin suorittamia kilpailija- ja asiakasanalyysien tuloksia. Tutkimus tuli tarpeeseen, sillä uudelle yritykselle ei vielä ollut kehitetty brändi-identiteettiä, joka on merkittävä tekijä brändin rakentamisessa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa sovellettiin tutkimuksen teoreettisia malleja, joiden tuloksena perustettavan yrityksen palvelutuotteelle kehitettiin erilaistettu brändi-identiteetti. Palvelutuotteelle muodostettiin brändi-identiteetin malliin kuuluvat ydinidentiteetti ja lavennettu identiteetti, jotka erilaistavat yrityksen ja auttavat yrityksen ja asiakkaiden välisen suhteen kehittämistä tulevaisuudessa. Ne myös toimivat ohjenuorana sille, mikä oikeastaan on yrityksen tarkoitus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelutuotteen käsitettä ja palvelutuotteen rakentamista yleisesti sekä b-to-b -markkinoiden erityispiirteitä. Lisäksi esiteltiin brändi-identiteetin laatimiseen liittyviä asioita kuten brändi-identiteetin rakennetta, brändi-identiteetin rakentamista ja siihen liittyviä analyysejä sekä näkökulmia.
Tutkimusote oli laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin toimeksiantajia eli henkilöitä yritysidean takana. Työssä käytettiin brändi-identiteetin muodostamisen tukena osin myös toimeksiantajan aiemmin suorittamia kilpailija- ja asiakasanalyysien tuloksia. Tutkimus tuli tarpeeseen, sillä uudelle yritykselle ei vielä ollut kehitetty brändi-identiteettiä, joka on merkittävä tekijä brändin rakentamisessa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa sovellettiin tutkimuksen teoreettisia malleja, joiden tuloksena perustettavan yrityksen palvelutuotteelle kehitettiin erilaistettu brändi-identiteetti. Palvelutuotteelle muodostettiin brändi-identiteetin malliin kuuluvat ydinidentiteetti ja lavennettu identiteetti, jotka erilaistavat yrityksen ja auttavat yrityksen ja asiakkaiden välisen suhteen kehittämistä tulevaisuudessa. Ne myös toimivat ohjenuorana sille, mikä oikeastaan on yrityksen tarkoitus.
