Yksi järjestelmä – monta myyjää : Adhoco – Langattoman kotiautomaatiojärjestelmän jälleenmyyntimahdollisuudet
Pitkänen, Aarne (2011)
Pitkänen, Aarne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152354
Tiivistelmä
Suomalaisten elämyshakuisuus, kulutuksen kasvu sekä kotien ylläpidon kustannusten nousu ovat luoneet pohjan kotitalouksien automatisoitumisen lisääntymiselle. Kotiautomaatiojärjestelmä tuo käyttäjälleen mukavuutta, turvallisuutta sekä pienentää energian kulutusta, jolloin syntyy taloudellisia säästöjä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Adhoco – Langattoman kotiautomaatiojärjestelmän jälleenmyyntiverkoston luomisen mahdollisuuksia sekä markkinapotentiaalia. Tutkimuksen tehtäviin kuului selvittää Pirkanmaalla ja Pohjois-Savossa sijaitsevien sähkö, rakennus- ja lvi-alojen yritysten kiinnostusta toimia Adhoco-järjestelmän jälleenmyyjänä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui markkinatiedosta ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Internetissä e- lomakkeella. Otokseksi muodostui 802 yritystä.
Vastauksia saatiin 55 kappaletta. Vastanneilla yrityksillä oli osittaista kiinnostusta toimia Adhoco-kotiautomaatiojärjestelmän jälleenmyyjänä ja näkemykset menestymismahdollisuuksista olivat enimmäkseen positiivisia. Aluekohtaisia näkemyseroja syntyi hieman. Adhoco-järjestelmän uskottiin tuovan paljon hyötyjä käyttäjilleen ja yrityksillä oli kiinnostusta tutustua lisää järjestelmään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Adhoco − Langattomalla kotiautomaatiojärjestelmällä olevan potentiaalia. Kerätyn markkinatiedon avulla jälleenmyyjäverkoston luominen onnistuu tehokkaammin. Tuloksien pohjalta on myös helpompi luoda toimiva markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuus, jonka avulla Adhoco-järjestelmää ryhdytään viemään markkinoille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Adhoco – Langattoman kotiautomaatiojärjestelmän jälleenmyyntiverkoston luomisen mahdollisuuksia sekä markkinapotentiaalia. Tutkimuksen tehtäviin kuului selvittää Pirkanmaalla ja Pohjois-Savossa sijaitsevien sähkö, rakennus- ja lvi-alojen yritysten kiinnostusta toimia Adhoco-järjestelmän jälleenmyyjänä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui markkinatiedosta ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Internetissä e- lomakkeella. Otokseksi muodostui 802 yritystä.
Vastauksia saatiin 55 kappaletta. Vastanneilla yrityksillä oli osittaista kiinnostusta toimia Adhoco-kotiautomaatiojärjestelmän jälleenmyyjänä ja näkemykset menestymismahdollisuuksista olivat enimmäkseen positiivisia. Aluekohtaisia näkemyseroja syntyi hieman. Adhoco-järjestelmän uskottiin tuovan paljon hyötyjä käyttäjilleen ja yrityksillä oli kiinnostusta tutustua lisää järjestelmään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Adhoco − Langattomalla kotiautomaatiojärjestelmällä olevan potentiaalia. Kerätyn markkinatiedon avulla jälleenmyyjäverkoston luominen onnistuu tehokkaammin. Tuloksien pohjalta on myös helpompi luoda toimiva markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuus, jonka avulla Adhoco-järjestelmää ryhdytään viemään markkinoille.