Näytä suppeat kuvailutiedot

Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä

Manninen, Inni (2011)

dc.contributor.authorManninen, Inni
dc.date.accessioned2011-02-17T11:48:19Z
dc.date.available2011-02-17T11:48:19Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201102172431
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/25610
dc.description.abstractKUVAILULEHTI Opinnäytetyön päivämäärä 25.1.2011 Tekijä(t) Inni Manninen Koulutusohjelma ja suuntautuminen Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) Nimeke Maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä Tiivistelmä Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan maahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissä. Opinnäytetyössä halutaan tuoda esille kasvatuskumppanuus maahanmuuttajavanhemman näkökulmasta. Enemmän on tehty opinnäytetöitä päivähoidon henkilökunnan kokemuksista maahanmuuttajien kanssa työskentelystä. Tutkimuksessa selvitän vanhempien ennakkotietoja päivähoidosta, yhteistyön sujumista päivähoidon henkilökunnan kanssa, kulttuurin huomioimista päivähoidossa sekä odotuksia päivähoidolle tulevaisuudessa. Tutkimusjoukkona ovat sudanilaiset maahanmuuttajavanhemmat, joista kaikki haastatteluihin osallistuneet olivat miehiä. He ovat asuneet Mikkelissä viidestä seitsemään vuotta ja kaikilla on lapsia päivähoidossa. Miehet ovat työssä tai opiskelijoita. Teoreettisessa viitekehyksessä kirjoitan maahanmuutosta ja kotoutumisesta sekä monikulttuurisuuden huomioimisesta päivähoidossa. Kulttuurien kohtaaminen tuo monenlaisia muutoksia niin maahanmuuttajille kuin valtaväestöllekin. Päivähoidossa voi vanhempien näkemyksillä ja kokemuksilla olla suuri apu monikulttuurisuuden toteutumiseksi. Haastattelemani maahanmuuttajavanhemmat olivat tyytyväisiä Mikkelin päivähoitoon. Päivähoidon alkaessa vastaajat kokivat vaikeutena puutteellisen suomen kielen taidon, ja jossain määrin erilaisen sään, joka vaatii erilaisia vaatteita kuin mihin he olivat tottuneet. Haastatteluun osallistuneilla vanhemmilla oli paljon tietoa päivähoidosta palveluna ja heille oli myös esitelty päiväkodin toimintaa työntekijöiden puolelta. Yhteistyötä päivähoidon työntekijöiden kanssa he pitivät onnistuneena. Haastateltavat keskustelivat asioista päivähoidon henkilökunnan kanssa, ensin tulkin välityksellä ja myöhemmin itsenäisesti. Kulttuurieroja vastaajat eivät pitäneet kovinkaan suurina, ja päivähoidossa oli ollut jonkin verran tietoa perheiden kulttuurista ja äidinkielestä. Tulevaisuudessa vastaajat toivovat päivähoidon jatkavan hyvää työtään, ja he näkivät vanhempien mahdollisuudet osallistua päivähoidon toimintaan esimerkiksi kertomalla perheen omasta kulttuurista päivähoidon järjestämissä tilaisuuksissa. Olen iloinen, mutta yllättynyt siitä, ettei vastaajilla ollut ollut juuri muita ongelmia päivähoidossa kuin puutteellinen suomen kielen taito, mikä vaikeutti kommunikointia henkilökunnan kanssa. Ehkä minulle ei haastatteluissa haluttu kertoa ongelmista ja haluttiin tuoda päivähoidosta mahdollisimman hyvä kuva. Olisi tärkeää, että maahanmuuttajavanhemmat voisivat osallistua enemmän päivähoidon toimintaan. Vanhemmat voisivat näin oppia suomen kieltä nopeammin. Asiasanat (avainsanat) Maahanmuuttaja, kotoutuminen, päivähoito, kasvatuskumppanuus, monikulttuurisuus Sivumäärä Kieli URN 31 s. + 4 liitettä Suomi Huomautus (huomautukset liitteistä) Ohjaavan opettajan nimi Päivi Niiranen-Linkama Opinnäytetyön toimeksiantajafi
dc.description.abstractDESCRIPTION Date of the bachelor’s thesis 25th January 2011 Author(s) Inni Manninen Degree programme and option Bachelor of social services Name of the bachelor’s thesis Immigrant parents’ experiences of daycare in Mikkeli Abstract The aim of this bachelor’s thesis is to survey the immigrant parents’ experiences of Finnish daycare in Mikkeli. Immigrant parents’ viewpoint is important because bachelor’s theses about the companionship between immigrant parents and the daycare employees are mainly done from the viewpoint of the employees. However the immigrants’ opinion about the companionship in daycare is as significant as that of the employees’. The main questions in this study are what kind of information the immigrant parents have about daycare when their child started there, how the co-operation went with the daycare employees, how the culture of the immigrants was taken into consideration in daycare and what kind of expectations the parents had of the daycare in future. For this thesis I interviewed four Sudanese immigrant fathers who have been living in Finland for five to seven years. They all have children in daycare in Mikkeli and they are working or students. In the theoretical part of this study I discuss social integration in general and the encounter of different cultures. I also wanted to know how the multicultural daycare should work for a child’s best interest and what educational partnership in daycare means. What I learned from the interviews of the Sudanese parents was that they had had a lot of information about the Finnish daycare at the beginning and the parents were all in all pleased with the Finnish daycare system. The biggest problem they had was their lacking Finnish skills and some of them found it hard to know how to dress their child in a different climate. The educational companionship with the daycare employees was not a problem. The men told that they had had conversations with the employees about their children, how the daycare works with the children and what is the parent’s responsibility. The parents said that their culture is not so different from Finnish that it would have caused any problems in daycare. They did not have food restrictions and they were all Christian by religion. In future the parents were willing to take part in the daycare activity and development by telling about their own culture, habits, food and language in the daycare centre’s events. I was very happy about the fact that the Sudanese parents I interviewed didn’t have any other problems than their lacking language skills. But I do not know if they left something unsaid in the interviews because they were too scared to tell me everything. Or they wanted to give me “the right” answers or a good image of the daycare. Because the problem was the lacking Finnish skills it would be really important for the immigrant parents to participate in the daycare activity and so improve their language skills faster. Subject headings, (keywords) immigrant, social integration, daycare, educational partnership, culture Pages Language URN 31 p. + 4 appendices Finnish Remarks, notes on appendices Tutor Päivi Niiranen-Linkama Bachelor’s thesis assigned byen
dc.language.isofin
dc.publisherMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleMaahanmuuttajavanhempien kokemuksia päivähoidosta Mikkelissäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2097
dc.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysamaahanmuuttajat
dc.subject.ysakotoutuminen
dc.subject.ysamonikulttuurisuus
dc.subject.ysapäivähoito
dc.subject.ysakasvatuskumppanuus
dc.subject.ysakulttuurierot
dc.subject.ysaMikkeli
dc.contributor.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordmaahanmuuttaja
dc.subject.keywordkotoutuminen
dc.subject.keywordpäivähoito
dc.subject.keywordkasvatuskumppanuus
dc.subject.keywordmonikulttuurisuus
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot