Matkailukeskus X:n asiakkaiden tyytyväisyys kahvila- ja ravintolapalveluihin
Myöhänen, Tiina (2011)
Myöhänen, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään matkailukeskuksen asiakkaiden tyytyväisyyttä kahvila- ja ravintolapalveluihin.
Opinnäytetyössäni käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuskohteina olivat matkailukeskuksessa paikan päällä käyvät kahvila-asiakkaat ja tilausasiakkaat, jotka olivat pitäneet jonkin tilaisuuden kuten, häät, syntymäpäivät, kokouksen jne. matkailukeskuksen tilausravintolassa.
Asiakastyytyväisyyskyselykaavakkeet rakentuivat kolmen perustekijän, palvelu, tuotteet ja miljöön ym-pärille.
Asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksien perusteella, kahvilaja tilausasiakkaat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä matkailukeskuksen palveluun, tuotteisiin ja miljööseen. Kahvila-asiakkaista suurin asiakasryhmä muodostui yli 40- vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja naisista. Yli 40-vuotiaat miehet kävivät useasti viikossa ja yli 40 vuotiaat naiset kävivät useasti kuukaudessa matkailukeskuksessa. Tila-usasiakkaat olivat eniten pitäneet syntymäpäivä, koulutus- ja kokoustilaisuuksia matkailukeskuksen tilausravintolassa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suositellaan matkailukeskukselle asiakastyytyväisyyden mittaamista jat-kossa, kohdemarkkinoinnin lisäämistä ja perehdytyskansiota työntekijöille.
Opinnäytetyössäni käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuskohteina olivat matkailukeskuksessa paikan päällä käyvät kahvila-asiakkaat ja tilausasiakkaat, jotka olivat pitäneet jonkin tilaisuuden kuten, häät, syntymäpäivät, kokouksen jne. matkailukeskuksen tilausravintolassa.
Asiakastyytyväisyyskyselykaavakkeet rakentuivat kolmen perustekijän, palvelu, tuotteet ja miljöön ym-pärille.
Asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksien perusteella, kahvilaja tilausasiakkaat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä matkailukeskuksen palveluun, tuotteisiin ja miljööseen. Kahvila-asiakkaista suurin asiakasryhmä muodostui yli 40- vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja naisista. Yli 40-vuotiaat miehet kävivät useasti viikossa ja yli 40 vuotiaat naiset kävivät useasti kuukaudessa matkailukeskuksessa. Tila-usasiakkaat olivat eniten pitäneet syntymäpäivä, koulutus- ja kokoustilaisuuksia matkailukeskuksen tilausravintolassa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suositellaan matkailukeskukselle asiakastyytyväisyyden mittaamista jat-kossa, kohdemarkkinoinnin lisäämistä ja perehdytyskansiota työntekijöille.