Terveyden edistäminen sairaalassa : Hoitohenkilökunnan näkemyksiä asiakkaiden ja potilaiden terveyden edistämisestä
Huhtakangas, Tiina; Hotakainen, Emilia; Lemponen, Ulla (2010)
Huhtakangas, Tiina
Hotakainen, Emilia
Lemponen, Ulla
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162412
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa Keski-Pohjanmaan terveyden edistämisen työryhmän toimintasuunnitelmaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eri ammattiryhmien näkemyksiä toimia terveyttä edistävän hoitokulttuurin mukaan Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa, Jyta-alueella ja Kokkolan terveyskeskuksessa sekä lisätä tietoa terveyden edistämisestä. Tavoitteena oli myös antaa kehittämisehdotuksia siitä, miten terveyttä edistävää hoitokulttuuria voitaisiin parantaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, millaisia näkemyksiä eri ammattiryhmillä on asiakkaiden ja potilaiden terveyden edistämisestä sekä mitkä tekijät edistävät ja estävät asiakkaiden ja potilaiden terveyden edistämistä. Lisäksi halusimme saada tietoa siitä, miten hoitajan oma malli vaikuttaa terveyden edistämiseen sairaalassa ja miten terveyttä edistävää hoitokulttuuria voitaisiin parantaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella keväällä 2010. Kyselylomake lähetettiin työelämäohjaajalle, joka lähetti sen Jytan palvelujohtajille, tulosyksiköiden esimiehille, Kokkolan terveyskeskuksen hoitotyön johtajalle ja hoitotyön päällikölle sekä keskussairaalan osastonhoitajille, jotka lähettivät sen hoitohenkilökunnalle. Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin yhteensä 93. Aineisto analysoitiin Webropolin avulla ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tulosten perusteella hoitohenkilökunnalla on hyvin erilaisia käsityksiä terveyden edistämisestä. Käsitykset liittyivät sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitamiseen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, elämäntapoihin, ohjaamiseen ja tukemiseen sekä työntekijän omaan hyvinvointiin. Tärkeimmäksi osa-alueeksi muodostui sairauksien ennaltaehkäisy ja hoitaminen. Tutkimuksesta nousi esille, että hoitohenkilökunnan arvoilla ja asenteilla on merkitystä asiakkaiden ja potilaiden terveyden edistämiseen. Tuloksista kävi ilmi, että työntekijät käyttävät aikaa terveyden edistämiseen ja heidän mielestään terveyden edistäminen on osa arkityötä. Tuloksista selvisi, että työntekijät kiinnittävät eniten huomiota ravitsemukseen, liikuntaan, unirytmiin, psyykkiseen hyvinvointiin ja päihteiden käyttöön edistäessään asiakkaiden ja potilaiden terveyttä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella keväällä 2010. Kyselylomake lähetettiin työelämäohjaajalle, joka lähetti sen Jytan palvelujohtajille, tulosyksiköiden esimiehille, Kokkolan terveyskeskuksen hoitotyön johtajalle ja hoitotyön päällikölle sekä keskussairaalan osastonhoitajille, jotka lähettivät sen hoitohenkilökunnalle. Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin yhteensä 93. Aineisto analysoitiin Webropolin avulla ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tulosten perusteella hoitohenkilökunnalla on hyvin erilaisia käsityksiä terveyden edistämisestä. Käsitykset liittyivät sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitamiseen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, elämäntapoihin, ohjaamiseen ja tukemiseen sekä työntekijän omaan hyvinvointiin. Tärkeimmäksi osa-alueeksi muodostui sairauksien ennaltaehkäisy ja hoitaminen. Tutkimuksesta nousi esille, että hoitohenkilökunnan arvoilla ja asenteilla on merkitystä asiakkaiden ja potilaiden terveyden edistämiseen. Tuloksista kävi ilmi, että työntekijät käyttävät aikaa terveyden edistämiseen ja heidän mielestään terveyden edistäminen on osa arkityötä. Tuloksista selvisi, että työntekijät kiinnittävät eniten huomiota ravitsemukseen, liikuntaan, unirytmiin, psyykkiseen hyvinvointiin ja päihteiden käyttöön edistäessään asiakkaiden ja potilaiden terveyttä.