Palveluinnovaation tuotteistus ja omaksuminen
Berg, Jaana (2011)
Berg, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222521
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin Yrityspalvelu Berg Ky:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiantuntijapalveluinnovaation tuotteistamisen vaiheet asiakkaan tarpeista palvelun konkretisointiin. Lisäksi selvitettiin, millaisia ovat asiantuntijapalveluinnovaation ominaisuudet ja mikä on sen omaksumisen aika Yrityspalvelu Berg Ky:n asiakkaiden keskuudessa. Palveluinnovaatioina syntyivät Tulosanalyysipalvelu ja Tulosanalyysiraportti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tuotteistamisen vaiheet käytiin läpi tarpeiden määrittelystä palvelun konkretisointiin. Lisäksi toteutettiin strukturoitu kysely asiakkaille. Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä Tulosanalyysipalveluinnovaation
ominaisuuksista ja löytyikö asiakkaiden keskuudesta Rogersin innovaation diffuusion terorian mukaiset omaksujien kategoriat. Kategoriat ovat innovaattorit, aikaiset omaksujat, varhainen enemmistö, myöhäinen enemmistö ja vitkastelijat.
Kysely toteutettiin internetissä Digium-ohjelmistolla, johon asiakkailla oli anonyymi linkki. Kyselylomake oli rakennettu Rogersin innovaation diffusion teorian innovaation kuuden
ominaisuuden mukaan niin, että kysymykset olivat jaoteltu ominaisuuksien mukaan ryhmiksi. Kysely lähetettiin sähköpostilla kaikille mahdollisille asiakkaille, joille palvelua voitiin tarjota. Kutsun liitteenä oli jokaiselle asiakkaalle hänen yrityksestään tehty Tulosanalyysiraportti, joka toimi mallina kyselyn kohteena olevasta palveluinnovaatiosta. Kysely oli voimassa kolme viikkoa. Vastauksia saatiin 10 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 48 %.
Tutkimuksen tuloksena konkretisointiin Tulosanalyysiraportti, joka oli asiakkaiden mielestä selkeä ja hyödyllinen ja parempi kuin vanha toimintatapa. Tuloksista voitiin todeta, että Yrityspalvelu Berg Ky:n asiakkaat olisivat valmiita omaksumaan tämän innovaation nopeasti omaan käyttöönsä. Rogersin innovaation diffuusion teorian mukaiset omaksujien kategoriat voitiin erottaa asiakkaiden keskuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tuotteistamisen vaiheet käytiin läpi tarpeiden määrittelystä palvelun konkretisointiin. Lisäksi toteutettiin strukturoitu kysely asiakkaille. Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä Tulosanalyysipalveluinnovaation
ominaisuuksista ja löytyikö asiakkaiden keskuudesta Rogersin innovaation diffuusion terorian mukaiset omaksujien kategoriat. Kategoriat ovat innovaattorit, aikaiset omaksujat, varhainen enemmistö, myöhäinen enemmistö ja vitkastelijat.
Kysely toteutettiin internetissä Digium-ohjelmistolla, johon asiakkailla oli anonyymi linkki. Kyselylomake oli rakennettu Rogersin innovaation diffusion teorian innovaation kuuden
ominaisuuden mukaan niin, että kysymykset olivat jaoteltu ominaisuuksien mukaan ryhmiksi. Kysely lähetettiin sähköpostilla kaikille mahdollisille asiakkaille, joille palvelua voitiin tarjota. Kutsun liitteenä oli jokaiselle asiakkaalle hänen yrityksestään tehty Tulosanalyysiraportti, joka toimi mallina kyselyn kohteena olevasta palveluinnovaatiosta. Kysely oli voimassa kolme viikkoa. Vastauksia saatiin 10 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 48 %.
Tutkimuksen tuloksena konkretisointiin Tulosanalyysiraportti, joka oli asiakkaiden mielestä selkeä ja hyödyllinen ja parempi kuin vanha toimintatapa. Tuloksista voitiin todeta, että Yrityspalvelu Berg Ky:n asiakkaat olisivat valmiita omaksumaan tämän innovaation nopeasti omaan käyttöönsä. Rogersin innovaation diffuusion teorian mukaiset omaksujien kategoriat voitiin erottaa asiakkaiden keskuudesta.