Mielikuvia Savon Mafia Oy:stä
Markkanen, Niina; Ketolainen, Emilia (2011)
Markkanen, Niina
Ketolainen, Emilia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212499
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia nuorten aikuisten mielikuvia savonlinnalaisesta ravintola-alan yrityksestä Savon Mafia Oy:stä. Kohderyhmänämme toimi osa Mikkelin Ammattikorkeakoulun, Savon-niemen kampuksen matkailun opiskelijoista sekä osa Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston matkailun opiskelijoista. Opinnäytetyön toimeksianto tuli savonlinnalaiselta ravintola- ja matkailualan yritykseltä Savon Mafia Oy:ltä. Tutkimuskysymyksenämme haluttiin selvittää millaisia mielikuvia Savon Mafia Oy nuorten aikuisten keskuudessa herättää. Lisäksi haluttiin selvittää millä tasolla kyseisen kohderyhmän mielikuva on, mitä mielikuvia yrityksen nimi herättää, tunnettuuden tasoa kohderyhmän keskuudessa sekä yrityksen sijoittumista muihin paikallisiin ravintolayrittäjiin verrattuna.
Työmme teoriaosuudessa keskitymme imagoon sekä mielikuvien syntymiseen ja muodostumiseen. Tut-kimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista kyselytutkimusta. Aineiston hankimme puolistruktu-roidulla sekä informoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. To-teutimme kyselyn 18.11.2010 – 2.12.2010 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 51 henkilöä.
Vastaajista 39 oli naisia (76,5 %) ja 12 miehiä (23,5 %). Vastauksista kävi ilmi, että Savon Mafia Oy:n ima-go vastaajien mielestä on nuorekas, hyvämaineinen, houkutteleva sekä laadukas. Vastaajista selvä enemmistö piti Savon Mafia Oy:n ravintoloita keskivertona ja hieman keskimääräistä parempana muihin paikallisiin ravintolayrityksiin verrattuna. Neljännes vastaajista kokee ravintoloiden olevan kärkipäässä muihin verrattuna. Asiakaspalvelu sai vastaajilta kiitosta, mutta risuja tuli siitä, että aina kaikkia asiak-kaita ei arvosteta tarpeeksi kaikilla asiakaspalvelun osa-alueilla sekä ohjelmatarjontaan toivottiin uudis-tusta.
Eräänä jatkotutkimusehdotuksena ehdotamme mielikuvatutkimuksen järjestämistä yrityksen henkilöstöl-le, jolloin saatuja tuloksia voitaisiin peilata työstämme saatuihin tuloksiin. Myös asiakastyytyväisyys-kyselyn järjestäminen olisi yksinkertainen keino seurata asiakkaiden mielikuvia ja mielipiteitä yritykses-tä.
Työmme teoriaosuudessa keskitymme imagoon sekä mielikuvien syntymiseen ja muodostumiseen. Tut-kimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista kyselytutkimusta. Aineiston hankimme puolistruktu-roidulla sekä informoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. To-teutimme kyselyn 18.11.2010 – 2.12.2010 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 51 henkilöä.
Vastaajista 39 oli naisia (76,5 %) ja 12 miehiä (23,5 %). Vastauksista kävi ilmi, että Savon Mafia Oy:n ima-go vastaajien mielestä on nuorekas, hyvämaineinen, houkutteleva sekä laadukas. Vastaajista selvä enemmistö piti Savon Mafia Oy:n ravintoloita keskivertona ja hieman keskimääräistä parempana muihin paikallisiin ravintolayrityksiin verrattuna. Neljännes vastaajista kokee ravintoloiden olevan kärkipäässä muihin verrattuna. Asiakaspalvelu sai vastaajilta kiitosta, mutta risuja tuli siitä, että aina kaikkia asiak-kaita ei arvosteta tarpeeksi kaikilla asiakaspalvelun osa-alueilla sekä ohjelmatarjontaan toivottiin uudis-tusta.
Eräänä jatkotutkimusehdotuksena ehdotamme mielikuvatutkimuksen järjestämistä yrityksen henkilöstöl-le, jolloin saatuja tuloksia voitaisiin peilata työstämme saatuihin tuloksiin. Myös asiakastyytyväisyys-kyselyn järjestäminen olisi yksinkertainen keino seurata asiakkaiden mielikuvia ja mielipiteitä yritykses-tä.