Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

REITTI SELVÄ : Itsenäisiä liikkumistaitoja autismin kirjon henkilöille

Sormunen, Suvi; Känsäkoski, Suvi (2011)

 
Avaa tiedosto
Sormunen_Suvi.pdf (2.851Mt)
Lataukset: 


Sormunen, Suvi
Känsäkoski, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082135
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea autismin kirjon opiskelijoiden itsenäisiä suunnistus- ja liikkumistaitoja Valmentava II:n eli työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen tavoitteiden pohjalta. Se toteutettiin kaupunkisuunnistuksena Jyväskylän kaupungin alueella. Tarkoituksena oli valmistaa suunnistuksessa käytettävää kuvamateriaalia, joka sisältää selkokartan, reittikuvat ja suunnistuskuvat. Lisäksi opinnäytetyön materiaaliin kuuluu jalankulkijoille oleelliset selkokieliset liikennesäännöt erikseen symbolikirjoituksella sekä valokuvilla ja liikennemerkeillä varustettuina. Kaupunkisuunnistuksessa käytettävä materiaalia arvioitiin seuraamalla autististen opiskelijoiden suunnistamista materiaalin avulla, minkä pohjalta nousi kehittämistarpeita. Materiaali koottiin CD-levylle. Erillisestä pyynnöstä toimeksiantajaa ei mainittu opinnäytetyössä.

Tuettu kaupunkisuunnistaminen on ensisijaisesti tavoitteellista, ohjaajan tukemaa toimintaa, mutta se sisältää myös viihteellisen arvon. Oletuksena on, että pidempiaikaisen harjoituksen myötä autistiset opiskelijoiden suunnistus- ja liikkumistaidot kehittyvät. He käyttävät materiaalia suunnistamisen apuna yhä itsenäisemmin ja riippuvuus ulkoisesta tuesta vähenee. Taitojen kehittyessä myös materiaalin käyttöä voidaan vähitellen vähentää.

Opinnäytetyön lähtökohtana olivat esteettömyys ja Valmentava II:n opetussuunnitelman tavoitteet. Aihetta lähestyttiin kognitiivisen toimintakyvyn näkökulmasta ja työssä huomioitiin autismin kirjon tyypillisiä haasteita ja voimavaroja kaupunkiympäristössä liikkumisen kannalta. Pääasiallisina haasteina oletettiin olevan poikkeavat aisti- ja havaintotoiminnot, eksekutiiviset eli toiminnan ohjaamisen vaikeudet sekä oppimisen haasteellisuus. Visuaalisuuden ja oppimiskyvyn ajateltiin olevan positiivisia voimavaroja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste