Djungelresan : ett lekförslag för att främja barns kamratrelationer
Westerholm, Eva (2010)
Westerholm, Eva
Yrkeshögskolan Novia
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122518904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122518904
Tiivistelmä
Examensarbetet ingår i projektet Det resilienta barnet. Avsikten är att skapa ett konkret lekförslag till Folkhälsan rf:s mobbningsförebyggande projekt. Syftet med examensarbetet är att beskriva hur man på daghem genom lek kan stöda kamratrelationer mellan barn före skolåldern. Frågeställningen i arbetet är: Hur kan pedagogen hjälpa barn att stärka den sociala och emotionella utvecklingen så att det bidrar till goda relationer mellan barnen i gruppen?
Examensarbetet presenterar teorier kring barns lek, utvecklig i samspel och pedagogens roll i utvecklingen av barns kamratrelationer. Den praktiska delen innehåller en konkret lekmodell ”Djungelresan”. Lekmaterialet finns i bildformat och skriftliga anvisningar för leken medföljer. Leken ska inspirera pedagoger till att medverka i leken och skapa trygghet till varje barn. I leken stärks barns samvarokompetens, vilket skapar goda kamratrelationer. This thesis is part of the project The resilient Child. The intention is to create a children´s game to the Folkhälsan rf bullying prevention project. The purpose of this thesis is to describe how to support relationships between pre-school children through playing games together at kindergarden. The question in this thesis is: How can the pedagogue help children to strengthen the social and emotional development so that it contributes to good relationships between children in the group?
This thesis present theories concerning children´s game, development through interaction, and the pedagogue´s role in the development of children´s friend relationships. The practical part of this thesis includes a concrete model for the game “Jungle Journey”. Playing material is available as pictures and written instructions for game are included. The game will inspire pedagogues to participate and create security for each child. Through playing games, the children´s interaction skills are strengthened, which creates good friend relationships. Opinnäytetyö sisältyy ”Det resilienta barnet” projektiin. Opinnäytetyön tarkoitus on luoda käytännön leikkiehdotus Folkhälsan rf:n kiusaamista ehkäisevää projektia varten. Tutkintotyön tavoite on kuvailla, miten päiväkodissa leikin avulla voidaan tukea lasten välisiä toveruussuhteita ennen kouluikää. Kysymyksenasettelu työssä on: Miten aikuiset voivat auttaa lasta vahvistamaan sosiaalista ja emotionaalista kehitystä niin, että ryhmän lasten kesken muodostuu hyvät suhteet?
Opinnäytetyö esittelee teorioita lapsen leikistä, yhteistoiminnan kehittymisestä ja opettajan roolista lapsen toveruussuhteiden kehityksessä. Opinnäytetyön käytännön osuus sisältää leikkimallin nimeltään ”Viidakkomatka”. Leikkimateriaalia löytyy myös kuvia ja liitteenä ovat myös ohjeet. Leikki tulee innostaa opettajia avustamaan leikissä ja luomaan turvallisuutta jokaiselle lapselle. Leikki vahvistaa lapsen yhdessäolokelpoisuutta mikä luo hyvät toveruussuhteet.
Examensarbetet presenterar teorier kring barns lek, utvecklig i samspel och pedagogens roll i utvecklingen av barns kamratrelationer. Den praktiska delen innehåller en konkret lekmodell ”Djungelresan”. Lekmaterialet finns i bildformat och skriftliga anvisningar för leken medföljer. Leken ska inspirera pedagoger till att medverka i leken och skapa trygghet till varje barn. I leken stärks barns samvarokompetens, vilket skapar goda kamratrelationer.
This thesis present theories concerning children´s game, development through interaction, and the pedagogue´s role in the development of children´s friend relationships. The practical part of this thesis includes a concrete model for the game “Jungle Journey”. Playing material is available as pictures and written instructions for game are included. The game will inspire pedagogues to participate and create security for each child. Through playing games, the children´s interaction skills are strengthened, which creates good friend relationships.
Opinnäytetyö esittelee teorioita lapsen leikistä, yhteistoiminnan kehittymisestä ja opettajan roolista lapsen toveruussuhteiden kehityksessä. Opinnäytetyön käytännön osuus sisältää leikkimallin nimeltään ”Viidakkomatka”. Leikkimateriaalia löytyy myös kuvia ja liitteenä ovat myös ohjeet. Leikki tulee innostaa opettajia avustamaan leikissä ja luomaan turvallisuutta jokaiselle lapselle. Leikki vahvistaa lapsen yhdessäolokelpoisuutta mikä luo hyvät toveruussuhteet.