Vanhempien, ohjaajien ja lasten mielipiteet liikuntakerhotoiminnasta Espoon kouluissa
Suomi, Donna (2010)
Suomi, Donna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032821
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kyselyllä ohjaajien ja lasten vanhempien mielipiteitä Liikuntakerhosta sekä selvittää, miten lapset arvioivat omaa ja ohjaajien toimintaa Liikuntakerhossa. Työ tehtiin yhteistyössä WAU ry:n kanssa, joka järjestää tällä hetkellä Liikuntakerhoja 24 Espoon kouluissa. Tutkimuksesta saatuja tuloksia olisi tarkoitus käyttää hyväksi Liikuntakerhojen kehittämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ohjaajien tyytyväisyys WAU ry:n toimintaan sekä vanhempien ja lasten tyytyväisyyttä Liikuntakerhotoimintaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös tuntien rakennetta sekä ohjaajien ja vanhempien mielipiteitä lasten liikuntatoimintaa kohtaan.
Kohderyhmään kuului 131 vanhempaa, 23 ohjaajaa ja 250 alakoulun oppilasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin mielipidekyselylomaketta, joka ohjaajille ja vanhemmille lähetettiin sähköpostin välityksellä. Lapsille kyselylomakkeet toimitettiin Liikuntakerhon tunnille. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2009.
Vastauksista kävi ilmi, että lapset ja heidän vanhempansa olivat tyytyväisiä Liikuntakerhon toimintaan. Vanhemmat antoivat paljon positiivista palautetta hyvästä ja tärkeästä toiminnasta sekä toivoivat Liikuntakerhon jatkuvan ensi vuonna. Ohjaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä yhteistyöhön WAU ry:n kanssa, mutta Sporttis.net palveluiden käytöstä he antoivat kehitysideoita tai olivat hieman tyytymättömiä palveluun. Vanhempien ja ohjaajien mielipiteet lasten liikuntatoimintaa kohtaan olivat yhtenevät. Pääsääntöisesti niin ohjaajat, vanhemmat kuin lapsetkin olivat tyytyväisiä Liikuntakerhontoimintaan.
Tämän tutkimuksen perusteella tulisi tiedottamista niin WAU ry:n ja ohjaajien kuin ohjaajien ja vanhempien välillä parantaa. Yhteistyötä on parannettava Liikuntakerhon ja koulujen välillä, jolloin Liikuntakerhon tunnit saataisiin paremmin alkamaan heti koulupäivän jälkeen sekä lisättyä kerholaisten määrää Liikuntakerhoissa. Sporttis.net palveluita tulisi kehittää niin, että sivut olisivat selkeämmät ja tietoa tunneista tulisi päästä lukemaan ilman rekisteröitymistä. Liikuntakerhon tunneilla tulisi painottaa lapsilähtöisyyttä, jolloin lapsia kannustettaisiin, palautteenanto olisi oikenlaista ja heitä huomioitaisiin. Liikuntakerhon haasteena ovat vähä aktiiviset lapset sekä 1.-2. luokkalaisten mukaan ottaminen, sillä juuri he tarvitsevat iltapäivätoimintaa koulun jälkeen.
Kohderyhmään kuului 131 vanhempaa, 23 ohjaajaa ja 250 alakoulun oppilasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin mielipidekyselylomaketta, joka ohjaajille ja vanhemmille lähetettiin sähköpostin välityksellä. Lapsille kyselylomakkeet toimitettiin Liikuntakerhon tunnille. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2009.
Vastauksista kävi ilmi, että lapset ja heidän vanhempansa olivat tyytyväisiä Liikuntakerhon toimintaan. Vanhemmat antoivat paljon positiivista palautetta hyvästä ja tärkeästä toiminnasta sekä toivoivat Liikuntakerhon jatkuvan ensi vuonna. Ohjaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä yhteistyöhön WAU ry:n kanssa, mutta Sporttis.net palveluiden käytöstä he antoivat kehitysideoita tai olivat hieman tyytymättömiä palveluun. Vanhempien ja ohjaajien mielipiteet lasten liikuntatoimintaa kohtaan olivat yhtenevät. Pääsääntöisesti niin ohjaajat, vanhemmat kuin lapsetkin olivat tyytyväisiä Liikuntakerhontoimintaan.
Tämän tutkimuksen perusteella tulisi tiedottamista niin WAU ry:n ja ohjaajien kuin ohjaajien ja vanhempien välillä parantaa. Yhteistyötä on parannettava Liikuntakerhon ja koulujen välillä, jolloin Liikuntakerhon tunnit saataisiin paremmin alkamaan heti koulupäivän jälkeen sekä lisättyä kerholaisten määrää Liikuntakerhoissa. Sporttis.net palveluita tulisi kehittää niin, että sivut olisivat selkeämmät ja tietoa tunneista tulisi päästä lukemaan ilman rekisteröitymistä. Liikuntakerhon tunneilla tulisi painottaa lapsilähtöisyyttä, jolloin lapsia kannustettaisiin, palautteenanto olisi oikenlaista ja heitä huomioitaisiin. Liikuntakerhon haasteena ovat vähä aktiiviset lapset sekä 1.-2. luokkalaisten mukaan ottaminen, sillä juuri he tarvitsevat iltapäivätoimintaa koulun jälkeen.