SOSIAALISEN YRITYKSEN KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY:N HENKILÖKUNNAN KOKEMA TYÖHYVINVOINTI
Nieminen, Inge (2011)
Nieminen, Inge
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa koko Kuntoutuskeskus Mental Oy:n henkilökunnan kokema työhyvinvointi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin henkilökunnan käsitys sosiaalisesta yritystoiminnasta ja sen vaikutuksista heidän työhyvinvointiinsa organisaatiossa. Tutkimuksessa selvitettiin myös henkilökunnan mielipide työhyvinvoinnin kehittämisen tarpeista ja kehitysideoita työyhteisössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota yritykselle työväline työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Samalla sen tarkoitus oli lisätä tietoutta sosiaalisen yrityksen mahdollisuuksista sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työhyvinvointia, siihen vaikuttavia tekijöitä, työhyvinvointia sosiaali- ja terveysalalla sekä sen kehittämisen mahdollisuuksia. Lisäksi viitekehyksessä tarkasteltiin sosiaalista yritystoimintaa, sen kehitystä, sosiaalista yrityksen määritelmää ja Kuntoutuskeskus Mental Oy:tä yrityksenä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, perinteisenä Survey-tutkimuksena ja aineisto kerättiin loka-marraskuun vaihteessa 2010. Kyselylomakkeita toimitettiin jokaiselle neljän yksikön 36 työntekijälle ja vastauksia saatiin 27, joten vastausprosentiksi muodostui 75 %.
Kuntoutuskeskus Mental Oy:n henkilökunnasta 59 % piti työtään mielenkiintoisena ja innostavana sekä 52 % palkitsevana. Työntekijöistä 82 % koki pystyvänsä vaikuttamaan työhönsä. Työyhteisön yhteistyötä piti hyvänä 81 % vastanneista. Eniten epätasa-arvoa koettiin sukupuolten välillä, 15 % henkilökunnasta. 27 % vastanneista koki joutuvansa korvaamaan toisten työkykyä omassa työyhteisössä ja työntekijöistä 15 %:n mielestä työkyvyn kuuluisikin vaikuttaa palkkaan. Työntekijöiden mielestä työhyvinvoinnin kehittämiseksi olisi lisättävä erityisesti henkilökunnan ammattitaito sekä työyhteisön vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työhyvinvointia, siihen vaikuttavia tekijöitä, työhyvinvointia sosiaali- ja terveysalalla sekä sen kehittämisen mahdollisuuksia. Lisäksi viitekehyksessä tarkasteltiin sosiaalista yritystoimintaa, sen kehitystä, sosiaalista yrityksen määritelmää ja Kuntoutuskeskus Mental Oy:tä yrityksenä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, perinteisenä Survey-tutkimuksena ja aineisto kerättiin loka-marraskuun vaihteessa 2010. Kyselylomakkeita toimitettiin jokaiselle neljän yksikön 36 työntekijälle ja vastauksia saatiin 27, joten vastausprosentiksi muodostui 75 %.
Kuntoutuskeskus Mental Oy:n henkilökunnasta 59 % piti työtään mielenkiintoisena ja innostavana sekä 52 % palkitsevana. Työntekijöistä 82 % koki pystyvänsä vaikuttamaan työhönsä. Työyhteisön yhteistyötä piti hyvänä 81 % vastanneista. Eniten epätasa-arvoa koettiin sukupuolten välillä, 15 % henkilökunnasta. 27 % vastanneista koki joutuvansa korvaamaan toisten työkykyä omassa työyhteisössä ja työntekijöistä 15 %:n mielestä työkyvyn kuuluisikin vaikuttaa palkkaan. Työntekijöiden mielestä työhyvinvoinnin kehittämiseksi olisi lisättävä erityisesti henkilökunnan ammattitaito sekä työyhteisön vuorovaikutusta.