Developing and testing a distance prediction algorithm : for a mobile running app
Ekqvist, Sakari (2019)
Ekqvist, Sakari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719303
Tiivistelmä
This thesis introduces a few already existing mobile applications designed for runners and their benefits as well as their shortcomings, mostly in their personalization for the runner.
The objective of the thesis was to develop a distance prediction algorithm for ExerGo. ExerGo is a mobile application developed by Turku Game Lab designed for runners, that provides the user with a running program depending on their physical condition, helps the user to train more effectively and helps the user by creating a running loop on the map for their run so the user does not have to plan the route themselves.
The algorithm would estimate the distance of the run depending on the runner’s results. Three different versions of the algorithm were designed and tested. The tests were planned to include eight runs for each algorithm and then the results of each estimation were compared to the actual distances of the runs after they were completed.
The experiment did not give a conclusive result for the correct algorithm version, but the results showed that any of the algorithms can provide usable estimations for use in ExerGo, but using more than a single run was in the estimation was beneficial. The experiment also revealed how other runners might be more prone to inaccurate estimations.
Tässä opinnäytetyössä esitellään muutama jo olemassa-oleva juoksijoille tehty mobiiliapplikaatio ja niiden hyötyjä käyttäjälle, ja niiden puutteita, pääasiassa applikaatioiden yksityistämisen kannalta.
Tavoitteena oli kehittää algoritmi Turku Game Labin kehittämään ExerGo-mobiiliapplikaatioon. ExerGo on juoksijoille kehitetty applikaatio, joka tarjoaa juoksijalle juoksuohjelman hänen juoksukuntonsa mukaisesti, auttaa juoksemaan tehokkaammin ja luo juoksulenkin kartalle poistaen juoksijalta sen vastuun.
Algoritmin tehtävänä oli arvioida juoksujen pituus juoksijan tulosten mukaisesti. Algoritmistä kehitettiin ja testattiin kolmea eri versiota. Testit suunnteltiin sisältämään kahdeksan juoksua jokaiselle algoritmille. Kun juoksut olivat suoritettu, tuloksia verrattiin arvioihin.
Tutkimus ei tuottanut ratkaisevaa lopputulosta siitä, mikä olisi paras algoritmiversio lopulliseen käyttöön, mutta sen tuloksista selvisi, että mikä tahansa versio pystyy tuottamaan käytettäviä arvioita, mutta useamman kuin yhden juoksun käyttäminen arvioissa osoittautui hyödylliseksi. Tulokset myös näyttivät juoksijoiden eroja arvioiden tarkkuuksissa.
The objective of the thesis was to develop a distance prediction algorithm for ExerGo. ExerGo is a mobile application developed by Turku Game Lab designed for runners, that provides the user with a running program depending on their physical condition, helps the user to train more effectively and helps the user by creating a running loop on the map for their run so the user does not have to plan the route themselves.
The algorithm would estimate the distance of the run depending on the runner’s results. Three different versions of the algorithm were designed and tested. The tests were planned to include eight runs for each algorithm and then the results of each estimation were compared to the actual distances of the runs after they were completed.
The experiment did not give a conclusive result for the correct algorithm version, but the results showed that any of the algorithms can provide usable estimations for use in ExerGo, but using more than a single run was in the estimation was beneficial. The experiment also revealed how other runners might be more prone to inaccurate estimations.
Tässä opinnäytetyössä esitellään muutama jo olemassa-oleva juoksijoille tehty mobiiliapplikaatio ja niiden hyötyjä käyttäjälle, ja niiden puutteita, pääasiassa applikaatioiden yksityistämisen kannalta.
Tavoitteena oli kehittää algoritmi Turku Game Labin kehittämään ExerGo-mobiiliapplikaatioon. ExerGo on juoksijoille kehitetty applikaatio, joka tarjoaa juoksijalle juoksuohjelman hänen juoksukuntonsa mukaisesti, auttaa juoksemaan tehokkaammin ja luo juoksulenkin kartalle poistaen juoksijalta sen vastuun.
Algoritmin tehtävänä oli arvioida juoksujen pituus juoksijan tulosten mukaisesti. Algoritmistä kehitettiin ja testattiin kolmea eri versiota. Testit suunnteltiin sisältämään kahdeksan juoksua jokaiselle algoritmille. Kun juoksut olivat suoritettu, tuloksia verrattiin arvioihin.
Tutkimus ei tuottanut ratkaisevaa lopputulosta siitä, mikä olisi paras algoritmiversio lopulliseen käyttöön, mutta sen tuloksista selvisi, että mikä tahansa versio pystyy tuottamaan käytettäviä arvioita, mutta useamman kuin yhden juoksun käyttäminen arvioissa osoittautui hyödylliseksi. Tulokset myös näyttivät juoksijoiden eroja arvioiden tarkkuuksissa.