Tunnetko minut? : Tapahtuma ja tapahtumamarkkinointi näkyvyyden edistäjänä vaatetusalalla
Häikiö, Merja (2010)
Häikiö, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092979
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pohtia, miten vaatetusalan näkyvyyttä voidaan Suomessa parantaa
erilaisten tapahtumien kautta. Työssä tarkkaillaan vaatetusalan tapahtumien kehitysmahdollisuuksia
ja ideoidaan uudenlaisia tapahtumia vaatetusalan käyttöön. Työn toimeksiantajana toimi Super
Mukava -osuuskunta. Osuuskunta ylläpitää Tampereella suomalaisten suunnittelijoiden tuotteita
myyvää putiikkia nimeltä Super Mukava. Osuuskunta järjestää sen toimintaa edistäviä tapahtumia
Tampereen alueella Design On Tampere r.y. -nimikkeen alla. Työssä keskitytään ideoimaan tapahtumia,
jotka palvelevat pieniä suomalaisia suunnittelijapainoisia vaatetusalan yrityksiä ja lisäävät
niiden näkyvyyttä.
Työ oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja
heikko signaali -havainnointia. Raportti koostuu kolmesta osa-alueesta: tulevaisuudentutkimus
osana vaatetusalaa, tapahtumien järjestäminen ja sisällön tuottaminen sekä heikkoihin signaaleihin
pohjautuva ideointi. Teemahaastattelujen avulla kerättiin aineistoa tapahtumien järjestämisestä
sekä ajatuksia tapahtumien avaamista mahdollisuuksista vaatetusalalla.
Tutkimuksen tuloksissa tuli esille oman alan sisäisen sekä poikkitaiteellisen yhteistyön välttämättömyys
ja voima. Paikallisuus, kantaaottavuus ja toiminnallisuus tapahtumien sisällössä ovat tällä
hetkellä pinnalla olevia teemoja. Valmiin tuotteen tai suunnitteluprosessin esitteleminen valokuvan,
videotaiteen, tarinan tai taiteen kautta lisää markkinoinnissa käytettäviä kanavia.
Työ kokoaa yhteen heikkoja signaaleja ja ideoita, joita toimeksiantaja voi käyttää tapahtumien
suunnittelussa. Kartoitetun havainnoin tulokset näkyvät myös työn palautuksen jälkeen syntyvissä
keskusteluissa ja ideointipalavereissa toimeksiantajan kanssa.
erilaisten tapahtumien kautta. Työssä tarkkaillaan vaatetusalan tapahtumien kehitysmahdollisuuksia
ja ideoidaan uudenlaisia tapahtumia vaatetusalan käyttöön. Työn toimeksiantajana toimi Super
Mukava -osuuskunta. Osuuskunta ylläpitää Tampereella suomalaisten suunnittelijoiden tuotteita
myyvää putiikkia nimeltä Super Mukava. Osuuskunta järjestää sen toimintaa edistäviä tapahtumia
Tampereen alueella Design On Tampere r.y. -nimikkeen alla. Työssä keskitytään ideoimaan tapahtumia,
jotka palvelevat pieniä suomalaisia suunnittelijapainoisia vaatetusalan yrityksiä ja lisäävät
niiden näkyvyyttä.
Työ oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja
heikko signaali -havainnointia. Raportti koostuu kolmesta osa-alueesta: tulevaisuudentutkimus
osana vaatetusalaa, tapahtumien järjestäminen ja sisällön tuottaminen sekä heikkoihin signaaleihin
pohjautuva ideointi. Teemahaastattelujen avulla kerättiin aineistoa tapahtumien järjestämisestä
sekä ajatuksia tapahtumien avaamista mahdollisuuksista vaatetusalalla.
Tutkimuksen tuloksissa tuli esille oman alan sisäisen sekä poikkitaiteellisen yhteistyön välttämättömyys
ja voima. Paikallisuus, kantaaottavuus ja toiminnallisuus tapahtumien sisällössä ovat tällä
hetkellä pinnalla olevia teemoja. Valmiin tuotteen tai suunnitteluprosessin esitteleminen valokuvan,
videotaiteen, tarinan tai taiteen kautta lisää markkinoinnissa käytettäviä kanavia.
Työ kokoaa yhteen heikkoja signaaleja ja ideoita, joita toimeksiantaja voi käyttää tapahtumien
suunnittelussa. Kartoitetun havainnoin tulokset näkyvät myös työn palautuksen jälkeen syntyvissä
keskusteluissa ja ideointipalavereissa toimeksiantajan kanssa.