Brandi - tie menestykseen?
Kangasniemi, Marjut (2009)
Kangasniemi, Marjut
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehtyä ja tutkia brändien maailmaa. Brändi on se lisäarvo, jonka tuote tai palvelu saa ihmisten mielissä. Eri lähteisiin tutustuessani huomasin, miten brändi voidaan rakentaa hyvinkin eri tavoilla eikä kaikkia brändejä voi rakentaa samalla kaavalla. Tuotteen ominaisuudet ja yrityksen identiteetti vaikuttavat brändien rakentamiseen. Yhteistä kaikille oli kuitenkin brändin tärkeys yritykselle itselleen, kuluttajille ja ennen kaikkea yrityksen sidosryhmille. Halusin työssäni myös tutkia brändin etiikkaa, koska siitä on tullut yksi tärkeimmistä asioista markkinoinnissa. Yritysten on huomioitava kuluttajien arvot ja ennen kaikkea ympäristön rajallisuus. Brändistä on tullut trendisana viime vuosina. Mitä brändi oikeastaan on ja mitä se edellyttää yritykseltä? Miksi yrityksen kannattaa panostaa brändin rakentamiseen aikaa ja rahaa? Näitä kysymyksiä halusin selventää ja löysinkin vastauksen. Brändin käsite on niin laaja ja halusinkin opinnäytetyössäni liikkua aika kapealla sektorilla. Muuten olisi vaarana ollut aiheen leviäminen kuten monelle yritykselle on käynyt brändiä laajentaessaan. Brändin rakentajan kun pitäisi ymmärtää asioita psykologiasta markkinointiin asti. Viime päivien uutisissa on paljon puhuttu brändeistä. Suomi-brändiä pitäisi rakentaa ja politiikoista tehdään brändejä. Mikä tämän kaiken tarkoitus sitten on? Ihmisillä on oltava idoleita ja nykyajan tietoyhteiskunnassa tiedon saaminen sekä levittäminen on helppoa. Ihmisten vapaa-aika lisääntyy ja on aikaa seurata julkkisten edesottamuksia. Tutkimustyöni on kannattanut ja olen oppinut ymmärtämään markkinamiehiä paremmin. Olin negatiivinen ja epäileväinen koko ”brändi-maniaa” kohtaan. Asioita selvittämällä opein ymmärtämään, että brändit muodostavat oman maailmansa, jota me kuluttajat haluamme olla luomassa. Omilla valinnoillamme tuemme brändejä ja hyväksymme niiden olemassaolon sekä tarvitsemme niitä. Tämä on tosiasia, halusimmepa sitten asian myöntää tai emme. Teemme valintoja päivittäin ja valintojen takana on kokemuksemme, mieltymyksemme ja odotuksemme.