Sisäisen tiedonkulun kehittäminen sähköisen viestinnän avulla Vammalan aluesairaalassa
Liuksiala, Maija (2011)
Liuksiala, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen tiedonkulun kehittäminen sähköisen viestinnän avulla Vammalan aluesairaalassa. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään henkilökunnan kokemuksia viestinnän toimivuudesta, sähköpostikäytäntöjen tuntemista sekä sähköpostin ja intranetin käyttöä tiedottamiseen työyksiköissä. Lisäksi pyrittiin löytämään kehittämisideoita intranetin avulla tapahtuvaan sähköiseen viestintään. Tutkimuksen avulla käydään läpi myös aluesairaalan sisäisen viestinnän tila.
Tutkimustulokset perustuvat johdolle, yhteistyöryhmälle ja lähiesimiehille sekä satunnaisesti valituille eri ammattiryhmiin kuuluville henkilöille lähetettyyn kyselyyn. Kyselylomakelinkki lähetettiin sähköpostitse sekä johdolle (3 kappaletta) että muulle henkilöstölle (100 kappaletta). Johdon vastausprosentti oli 66,7 ja muun henkilöstön 83.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin sisäisen viestinnän ja intranetin kirjallisuuteen. Vammalan aluesairaalan sisäinen viestintä tapahtuu pääosin sähköpostin välityksellä. Intranetin käyttöä ollaan kuitenkin koko ajan lisäämässä. Sisäinen viestintä koettiin melko avoimeksi ja rehelliseksi, mutta sen laatua pidettiin vaihtelevana.
Tutkimustulokset perustuvat johdolle, yhteistyöryhmälle ja lähiesimiehille sekä satunnaisesti valituille eri ammattiryhmiin kuuluville henkilöille lähetettyyn kyselyyn. Kyselylomakelinkki lähetettiin sähköpostitse sekä johdolle (3 kappaletta) että muulle henkilöstölle (100 kappaletta). Johdon vastausprosentti oli 66,7 ja muun henkilöstön 83.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin sisäisen viestinnän ja intranetin kirjallisuuteen. Vammalan aluesairaalan sisäinen viestintä tapahtuu pääosin sähköpostin välityksellä. Intranetin käyttöä ollaan kuitenkin koko ajan lisäämässä. Sisäinen viestintä koettiin melko avoimeksi ja rehelliseksi, mutta sen laatua pidettiin vaihtelevana.