FORTECTA-SUOJAMATON KÄYTTÖMAHDOLLISUUDET METSÄALALLA
Vainio, Miia (2011)
Vainio, Miia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103006
Tiivistelmä
Kunnossa oleva metsätiestö on yksi puunhankinnan toimintaedellytys. Metsäteiden kunto on kuitenkin toisinaan heikolla tasolla, etenkin kelirikkoaikana. Tämä aiheuttaa suuria kustannuksia metsäyrityksille, koska puun on joka tapauksessa liikuttava metsävarastolta käyttöpaikalle. Tähän mennessä ratkaisuna on ollut kuljetusajankohdan siirtäminen tai murskeen ajo tien heikosti kantavaan kohtaan. Fortecta Finland Oy on kehittänyt suojamattoja, joita voidaan käyttää metsäteiden vahvistamisessa eli niillä voidaan korvata murskeen käyttöä.
Fortecta-suojamaton käyttö metsätaloudessa on vielä uusi asia, joten opinnäytetyössäni selvitän haastattelemalla suurimpien metsäyhtiöiden ylempien toimihenkilöiden sekä puutavara-autoyrittäjien suhtautumista ja kiinnostusta Fortecta-suojamattoa kohtaan. Haastatteluissa kysellään myös ideoita suojamaton kehittämiseksi ja käytön organisoimiseksi. Metsäalan ammattilaisia käytiin haastattelemassa kasvokkain. Teemahaastattelu on hyvin tehokas keino saada tietoa haastateltavien näkemyksistä ja mielipiteistä.
Haastatteluissa selvisi, että kenelläkään ei ollut kokemusta Fortecta-suojamaton käytöstä ja osalle koko suojamatto oli täysin uusi asia. Kaikki pitivät Fortecta-suojamattoa kokeilemisen arvoisena asiana, mutta kukaan ei ollut valmis niitä heti ottamaan käyttöön. Kaikille omien käyttökokemuksien saaminen oli ehdotonta, ennen kuin edes mietitään käyttöönottoa. Käyttöönoton suhteen puutavara-autoyrittäjät olivat haluttomampia kuin toimihenkilöt. Ilmeni myös, että mattoja hankkisivat juurikin yrittäjät, sillä metsäfirmoissa omistukset on pitkälti ulkoistettu. Selvää oli kuitenkin se, että metsäfirmat maksaisivat mattojen käytöstä korvauksen. Fortecta-suojamattojen käyttökohteeksi mietittiin mm. heikon kohdan vahvistamista metsätiellä, varastopistoa ja peltokohdetta.
Fortecta-suojamattojen tunnettavuutta metsätaloudessa on tärkeää lisätä. Suojamatoista olisi hyvä järjestää esittelytilaisuuksia, vaikkapa metsäyhtiöiden koulutuspäivien yms. yhteyteen. Sitä kautta kiinnostuneiden kanssa olisi helppo sopia suojamattojen testauksesta / koekäytöstä. Tunnettavuutta voisi lisätä myös yrittäjien kanssa tapahtuvan yhteistyön kautta tai vaikkapa suojamatoista kertovan lehtiartikkelin avulla.
Fortecta-suojamaton käyttö metsätaloudessa on vielä uusi asia, joten opinnäytetyössäni selvitän haastattelemalla suurimpien metsäyhtiöiden ylempien toimihenkilöiden sekä puutavara-autoyrittäjien suhtautumista ja kiinnostusta Fortecta-suojamattoa kohtaan. Haastatteluissa kysellään myös ideoita suojamaton kehittämiseksi ja käytön organisoimiseksi. Metsäalan ammattilaisia käytiin haastattelemassa kasvokkain. Teemahaastattelu on hyvin tehokas keino saada tietoa haastateltavien näkemyksistä ja mielipiteistä.
Haastatteluissa selvisi, että kenelläkään ei ollut kokemusta Fortecta-suojamaton käytöstä ja osalle koko suojamatto oli täysin uusi asia. Kaikki pitivät Fortecta-suojamattoa kokeilemisen arvoisena asiana, mutta kukaan ei ollut valmis niitä heti ottamaan käyttöön. Kaikille omien käyttökokemuksien saaminen oli ehdotonta, ennen kuin edes mietitään käyttöönottoa. Käyttöönoton suhteen puutavara-autoyrittäjät olivat haluttomampia kuin toimihenkilöt. Ilmeni myös, että mattoja hankkisivat juurikin yrittäjät, sillä metsäfirmoissa omistukset on pitkälti ulkoistettu. Selvää oli kuitenkin se, että metsäfirmat maksaisivat mattojen käytöstä korvauksen. Fortecta-suojamattojen käyttökohteeksi mietittiin mm. heikon kohdan vahvistamista metsätiellä, varastopistoa ja peltokohdetta.
Fortecta-suojamattojen tunnettavuutta metsätaloudessa on tärkeää lisätä. Suojamatoista olisi hyvä järjestää esittelytilaisuuksia, vaikkapa metsäyhtiöiden koulutuspäivien yms. yhteyteen. Sitä kautta kiinnostuneiden kanssa olisi helppo sopia suojamattojen testauksesta / koekäytöstä. Tunnettavuutta voisi lisätä myös yrittäjien kanssa tapahtuvan yhteistyön kautta tai vaikkapa suojamatoista kertovan lehtiartikkelin avulla.