Yrittäjyyden valmennusleirien työkalun kehittäminen
Lassila, Anna-Maija (2019)
Lassila, Anna-Maija
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100119423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100119423
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti siitä, miten yrittäjyyden oppimista ja yrittäjyyden kokeiluja mahdollistetaan Turun ammatti-instituutissa. Tavoitteena on kehittää mahdollisimman monitasoinen liiketoiminnan suunnittelua mahdollistava työkalu monialaisille ja monen eri tasoisille yrittäjyyden ideointileireille.
Yrittäjyyden ideointileirin liiketoimintaosaamisen suunnittelussa ja kehittämisessä on testattu Business Model Canvasin käyttöä eri tasoisin tehtävin. Tehtäviä on testattu opiskelijatiimeillä leiriympäristössä. Testituloksien perusteella tehtäviä on kehitetty niin, että ne toimisivat mahdollisimman monenlaisilla opiskelijatiimeillä. Testauksessa on keskitytty arvolupauksen ja asiakasryhmien ymmärtämisen hyödyntämiseen tiimiläisten kehittelemien yritysideoiden liiketoiminnan suunnittelun eteenpäin viemisessä.
Opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen. Leiritehtäviä on kehitetty ja testattu leirillä opiskelijatiimeillä ja kokeiluista on kerätty palautetta. Saadun palautteen avulla tehtäviä on muunneltu ja uudelleen testattu eri tasoisilla leiriryhmillä.
Jatkuvan testaamisen kautta on myös tehty havaintoja leiritehtävien eriyttämisen tarpeesta yrittäjyyden liiketoiminnan ideoinnissa. Kehittämistyön tuloksena on saatu toimiva työkalu yritysideoiden liiketoiminnan suunnitteluun yrittäjyyden ideointileireille. This thesis reports how learning and trying entrepreneurship are made possible in Turku Vocational Institute. The aim is to develop a diverse tool that makes it possible to create business plans in entrepreneurship camps with participants of varying fields of work and skillsets.
Implementing Business Model Canvas to assignments of varying difficulty has been tested for planning and developing the camps’ business competence education. The assignments have been tested by student teams in a camp environment. The results have been used for developing the assignments so that they would suit for as various teams as possible. These experiments have focused on utilizing knowledge of value propositions and client groups to enhance business ideas and plans created by the teams.
The thesis is based on activity analysis. The assignments have been developed and tested in camps by student teams and feedback of the experiment has been collected. By the basis of testing and given feedback assignment have been changed and tested again with new groups.
Via continuous testing notions have made of the need of separating camp assignments to help with business planning. As a result, a functional tool has been created for business planning in entrepreneurship camps.
Yrittäjyyden ideointileirin liiketoimintaosaamisen suunnittelussa ja kehittämisessä on testattu Business Model Canvasin käyttöä eri tasoisin tehtävin. Tehtäviä on testattu opiskelijatiimeillä leiriympäristössä. Testituloksien perusteella tehtäviä on kehitetty niin, että ne toimisivat mahdollisimman monenlaisilla opiskelijatiimeillä. Testauksessa on keskitytty arvolupauksen ja asiakasryhmien ymmärtämisen hyödyntämiseen tiimiläisten kehittelemien yritysideoiden liiketoiminnan suunnittelun eteenpäin viemisessä.
Opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen. Leiritehtäviä on kehitetty ja testattu leirillä opiskelijatiimeillä ja kokeiluista on kerätty palautetta. Saadun palautteen avulla tehtäviä on muunneltu ja uudelleen testattu eri tasoisilla leiriryhmillä.
Jatkuvan testaamisen kautta on myös tehty havaintoja leiritehtävien eriyttämisen tarpeesta yrittäjyyden liiketoiminnan ideoinnissa. Kehittämistyön tuloksena on saatu toimiva työkalu yritysideoiden liiketoiminnan suunnitteluun yrittäjyyden ideointileireille.
Implementing Business Model Canvas to assignments of varying difficulty has been tested for planning and developing the camps’ business competence education. The assignments have been tested by student teams in a camp environment. The results have been used for developing the assignments so that they would suit for as various teams as possible. These experiments have focused on utilizing knowledge of value propositions and client groups to enhance business ideas and plans created by the teams.
The thesis is based on activity analysis. The assignments have been developed and tested in camps by student teams and feedback of the experiment has been collected. By the basis of testing and given feedback assignment have been changed and tested again with new groups.
Via continuous testing notions have made of the need of separating camp assignments to help with business planning. As a result, a functional tool has been created for business planning in entrepreneurship camps.