Kaikille avoin liikuntaleiri : suoritusten ja osallistumisen tarkastelua fysioterapian näkökulmasta
Mäkelä, Annika (2010)
Mäkelä, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103133064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103133064
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n kanssa, tavoitteena kehittää erityistukea tarvitsevien lasten osallistumista kaikille avoimelle liikuntaleirille. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat erityistukea tarvitsevien lasten suorituksiin ja osallistumiseen leirillä. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa leiriolosuhteiden sekä käytettävissä olevien tilojen esteettömyyttä ja soveltuvuutta kaikille avoimella leirillä. Opinnäytetyö on osa Satakunnan ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistyötä kaikille avoimen toimintaympäristön luomiseksi.
Opinnäytetyön toteutus tapahtui kesällä 2010 järjestetyllä Pitkis Sport-liikuntaleirillä ja kohderyhmänä toimi liikuntaleirille osallistuvat erityistukea tarvitsevat lapset, Futuurileiriläiset. Leirille osallistui 18 erityistukea tarvitsevaa lasta ja heidän toimintansa leirillä oli tiedonkeruumenetelmä. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty havainnointia sekä esteettömyyskartoitusta. Havainnoimalla on tuotu esille suorituksiin ja osallistumiseen liittyviä tekijöitä, joista yksi on esteettömyys leirillä. Suorituksia ja osallistumista on havainnoitu leirillä tapahtuneissa liikunnallisissa tuokioissa sekä muussa toiminnassa. Esteettömyys on nostettu omaksi kokonaisuudekseen, sillä sen vaikutus suorituksiin ja osallistumiseen on merkittävä.
Erityistukea tarvitsevien lasten suorituksiin ja osallistumiseen eniten vaikuttava tekijä on käytettävissä olevat ohjaajat. Ohjaajien merkitys lasten toiminnan tukemisessa on suuri ja joissakin toiminnoissa jopa osallistumisen edellytys. Muita suorituksiin ja osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi käytettävissä olevat soveltavat liikuntavälineet sekä lasten motivaatio toimintaa kohtaan. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta esteettömyydellä olevan merkitystä lasten suorituksiin ja osallistumiseen Pitkis Sport-liikuntaleirillä. Esteettömyyttä ovat sekä rakenteellinen että asenteellinen esteettömyys. Joihinkin rakenteellisiin seikkoihin on vaikea vaikuttaa, mutta opinnäytetyön perusteella voidaan toteuttaa esteettömyyttä edistäviä ratkaisuja. Esimerkiksi luiskien ja pitkospuiden käyttö vaikeakulkuisilla alueilla helpottaa apuvälineillä maastossa kulkemista ja edistää lasten itsenäistä osallistumista toimintaan. Asenteellista suvaitsevuutta leirillä on lisännyt avoimen ilmapiirin luominen. Suoraa asenteellista esteellisyyttä leirillä ei tule ilmi, lähinnä esiin nousee ihmettelyä esimerkiksi lasten käyttämistä apuvälineistä.
Opinnäytetyön toteutus tapahtui kesällä 2010 järjestetyllä Pitkis Sport-liikuntaleirillä ja kohderyhmänä toimi liikuntaleirille osallistuvat erityistukea tarvitsevat lapset, Futuurileiriläiset. Leirille osallistui 18 erityistukea tarvitsevaa lasta ja heidän toimintansa leirillä oli tiedonkeruumenetelmä. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty havainnointia sekä esteettömyyskartoitusta. Havainnoimalla on tuotu esille suorituksiin ja osallistumiseen liittyviä tekijöitä, joista yksi on esteettömyys leirillä. Suorituksia ja osallistumista on havainnoitu leirillä tapahtuneissa liikunnallisissa tuokioissa sekä muussa toiminnassa. Esteettömyys on nostettu omaksi kokonaisuudekseen, sillä sen vaikutus suorituksiin ja osallistumiseen on merkittävä.
Erityistukea tarvitsevien lasten suorituksiin ja osallistumiseen eniten vaikuttava tekijä on käytettävissä olevat ohjaajat. Ohjaajien merkitys lasten toiminnan tukemisessa on suuri ja joissakin toiminnoissa jopa osallistumisen edellytys. Muita suorituksiin ja osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi käytettävissä olevat soveltavat liikuntavälineet sekä lasten motivaatio toimintaa kohtaan. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta esteettömyydellä olevan merkitystä lasten suorituksiin ja osallistumiseen Pitkis Sport-liikuntaleirillä. Esteettömyyttä ovat sekä rakenteellinen että asenteellinen esteettömyys. Joihinkin rakenteellisiin seikkoihin on vaikea vaikuttaa, mutta opinnäytetyön perusteella voidaan toteuttaa esteettömyyttä edistäviä ratkaisuja. Esimerkiksi luiskien ja pitkospuiden käyttö vaikeakulkuisilla alueilla helpottaa apuvälineillä maastossa kulkemista ja edistää lasten itsenäistä osallistumista toimintaan. Asenteellista suvaitsevuutta leirillä on lisännyt avoimen ilmapiirin luominen. Suoraa asenteellista esteellisyyttä leirillä ei tule ilmi, lähinnä esiin nousee ihmettelyä esimerkiksi lasten käyttämistä apuvälineistä.