Kyselytutkimus ysiväylän alueen matkailuyrityksille
Palola, Virpi (2019)
Palola, Virpi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519586
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin ysiväylän edunvalvontaa hoitavalle Pro Ysitie –yhdistykselle kyselytutkimus. Tämän kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää elinkeinoelämän tarpeita ysiväylän kehittämiseksi ja saavutettavuuden parantamiseksi. Kyselytutkimus suunnattiin matkailualan yrityksille, koska haluttiin selvittää ysiväylän merkitystä matkailuelinkeinon näkökulmasta. Tavoitteena oli saada yrityksiltä näkemys siitä, olisiko niillä kiinnostusta lähteä kehittämään ysiväylästä matkailutuotetta sekä osallistumaan sen rahoitukseen. Yrityksiä pyydettiin myös arvioimaan saavutettavuuttaan sekä ysiväylän merkitystä omalle toiminnalleen. Kyselytutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä tutkimuksena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään matkailua eri näkökulmista, kuten matkailua toimialana sekä tärkeimpiä tilastolukuja, kuten vaikutusta bruttokansantuotteeseen, yritysten lukumäärää, liikevaihtoa, matkailun kokonaiskulutusta ja työllisyyttä. Sen jälkeen käsitellään matkailuteitä, matkailun tuotteistamista ja matkailubrändejä, matkailun tulevaisuuden trendejä sekä digitalisoinnin hyödyntämistä matkailussa. Teoriaosuudessa kerrotaan lisäksi matkailun esteettömyydestä ja saavutettavuudesta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että osalla yrityksistä olisi kiinnostusta kehittää ysiväylää matkailutuotteena. Jämsäläiset yritykset olivat muita alueita hieman enemmän kiinnostuneempia kehittämään markkinoinnin yhteistyötä. Rahoitukseen osallistuminen nähtiin kuitenkin haasteelliseksi suurimmassa osassa vastauksista. Saavutettavuus ja ysiväylän merkitys omalle toiminnalle koettiin jämsäläisissä yrityksissä muita suurempana. Tuloksista voi päätellä, että kiinnostusta ysiväylän kehittämiseksi matkailubrändinä on olemassa. Hyvän saavutettavuuden turvaamiseksi valtatie 9:n kuntoon, tien kaistoituksiin ja opasteisiin tulisi panostaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään matkailua eri näkökulmista, kuten matkailua toimialana sekä tärkeimpiä tilastolukuja, kuten vaikutusta bruttokansantuotteeseen, yritysten lukumäärää, liikevaihtoa, matkailun kokonaiskulutusta ja työllisyyttä. Sen jälkeen käsitellään matkailuteitä, matkailun tuotteistamista ja matkailubrändejä, matkailun tulevaisuuden trendejä sekä digitalisoinnin hyödyntämistä matkailussa. Teoriaosuudessa kerrotaan lisäksi matkailun esteettömyydestä ja saavutettavuudesta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että osalla yrityksistä olisi kiinnostusta kehittää ysiväylää matkailutuotteena. Jämsäläiset yritykset olivat muita alueita hieman enemmän kiinnostuneempia kehittämään markkinoinnin yhteistyötä. Rahoitukseen osallistuminen nähtiin kuitenkin haasteelliseksi suurimmassa osassa vastauksista. Saavutettavuus ja ysiväylän merkitys omalle toiminnalle koettiin jämsäläisissä yrityksissä muita suurempana. Tuloksista voi päätellä, että kiinnostusta ysiväylän kehittämiseksi matkailubrändinä on olemassa. Hyvän saavutettavuuden turvaamiseksi valtatie 9:n kuntoon, tien kaistoituksiin ja opasteisiin tulisi panostaa tulevaisuudessa.