dc.contributor.author | Santala , Emma | |
dc.contributor.author | Tranberg, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2011-03-14T08:51:08Z | |
dc.date.available | 2011-03-14T08:51:08Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201103143083 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/26076 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Porin kaupungin päivähoidon henkilöstön kokemuksia maahanmuuttajaperheistä päiväkodin asiakkaina. Tavoitteena oli tarkastella päiväkodin henkilökunnan kokemuksiin maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä tuomiin haasteisiin Porin kaupungin päivähoidossa sekä siihen kuinka näitä haasteita on eri päiväkodeissa ratkaistu. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka Porin kunnallinen päivähoito kohtaa Suomeen muuttaneet maahanmuuttajaperheet.
Yhteiskunnassamme maahanmuuttajuus ja monikulttuurisuus ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosien aikana. Nämä luovat uusia haasteita erilaisille hyvinvointipalveluille, kuten myös päivähoidolle. Päivähoidolla on oma merkityksensä maahanmuuttajalapsen sekä hänen vanhempiensa sopeutumiselle yhteiskuntaan. Porilla ei ole omaa monikulttuurisen päivähoidon ohjelmaa, kuten joillakin muilla kaupungeilla on. Tällä hetkellä haasteisiin käytetyt ratkaisut ovat kasvatushenkilöstön oman taidon ja kokemuksen varassa, sillä yhteistä toimintalinjaa ja työvälineitä ei ole.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tekemällä teemahaastatteluja viidessä eri puolella Porin kaupunkia sijaitsevassa päiväkodissa. Teemahaastatteluihin osallistui sekä lastentarhanopettajia että lastenhoitajia ja kokonaisuudessaan haastateltavien määräksi muodostui yhdeksän työntekijää.
Haastatteluista ilmeni, että päivähoidon työntekijät kohtaavat päiväkodin arjessa monia erilaisia haasteita liittyen maahanmuuttajaperheisiin. Syksyllä 2010 Porin päivähoidossa on otettu käyttöön ”Suomi toisena kielenä – suunnitelma”. Tämä S2-materiaali on laadittu kasvatushenkilöstön avuksi varhaiskasvatus- ja esiopetuksen toiminnan rinnalle toimittaessa lapsien kanssa, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi. Kyseinen materiaali keskittyy ainoastaan tukemaan lapsen kaksikielisyyden kehitystä. Haastatteluissa kieliongelmien lisäksi nousi esiin muitakin arjessa näkyviä haasteita, joihin työntekijät kaipaisivat apukeinoja kuten erilaisia koulutuksia tukemaan maahanmuuttajaperheiden kohtaamista. | fi |
dc.description.abstract | CHALLENGES OF IMMIGRATION IN PORI’S COMMON DAYCARE – EXPERIENCES OF KINDERGARDEN`S EMPLOYEES
Santala Emma & Tranberg Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Satakunta University of Applied Sciences
Degree Programme in Bachelor of Social Services
December 2010
Keywords: co-education with parents, immigration, multiculturalism, daycare, early childhood education
The theme of the thesis was to study daycare employees’ experiences about immigrant families as customers of daycare in Pori. The purpose was to examine the challenges that come with multicultural families and how the challenges have been solved in perspective of daycare workers. It was also investigated how civic daycare in Pori encounters the multicultural families that moves to Finland.
Immigration and multiculturalism has been increased in recent years in our society. These phenomena create new challenges for different welfare services like daycare.
In the adaptation of child immigrants and their parents daycare has its own purpose.
The city of Pori doesn’t have multicultural daycare program like some other cities in Finland. At this moment the solutions to these challengers are based on the skills and experiences of daycare workers. Common customs and work tools don’t exist at the moment.
Research method of this thesis is qualitative research method. The material was collected through theme interviews. Interviews were made in five different kindergardens in Pori. Both kindergarden teachers and nannies took part in the interviews. Total number of interviewees was nine daycare workers.
It turned out in the interviews that the daycare workers encounter many different kinds of challenges related to immigrant families. In autumn 2010 common kindergartens got “Finnish as second language – program” to help them work with bilingual children whose native language is not Finnish or Swedish. The interviewees brought up in the interviews that there are also other challenges that come up in daily care. Daycare workers also wished for some solutions to these challenges, such as more education about working with immigrant families. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Maahanmuuttajuuden haasteet Porin kaupungin kunnallisessa päivähoidossa : päiväkotien henkilöstön kokemuksia | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/169 | |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.keyword | maahanmuuttajuus | |
dc.subject.keyword | monikulttuurisuus | |
dc.subject.keyword | päivähoito | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | |
dc.subject.specialization | Sosiaalipedagogiikan suuntautumisvaihtoehto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |