Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen
Lähteenmäki, Mirka (2019)
Lähteenmäki, Mirka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519595
Tiivistelmä
Henkilöstövuokraus- ja suorarekrytointipalveluiden käyttö ovat yleistynyt viime vuosina. Varsinkin pienemmille yrityksille henkilöstöhallinnon kokonaisvaltainen tai osittainen ulkoistaminen voi olla hyvä ratkaisu, koska tällöin henkilöstöön kohdennetuille resursseilla ei ole yhtä suurta tarvetta, vaan voidaan keskittyä paremmin ydintoimintoihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa henkilöstöpalvelualan yrityksen palvelu, palvelu X, joka tarjoaa konsultointia ja osittain ulkoistettuja henkilöstöhallinnon palveluita, kohderyhmänään pienet ja keskisuuret yritykset.
Opinnäytetyön teoriaosassa avattiin palvelun kehittämistä ja tuotteistamista prosessina. Tämän pohjalta tärkeimpänä tuotoksena oli käsikirja palvelu X:lle, joka sisältää palvelun prosessin sekä toimintaohjeet palvelun tuottamiselle. Tämän lisäksi syntyi yhteenveto palvelun sisällöstä, asiakkaista, markkinoinnista sekä kilpailijoista. Asiakaskunta, markkinat ja kilpailijat pohjautuivat yrityksen jo olemassa oleviin palveluihin, kuten henkilöstövuokraukseen ja suorarekrytointipalveluun, joten niistä ei suoritettu tässä kohtaa erillisiä tutkimuksia.
Palvelu X:n tuotteistamisprosessia toteutettiin joustavasti ja tässä työssä sille asetettiin yhtenäisiä raameja, kuitenkin niin, että sillä on tulevaisuudessa vielä tilaa kehittyä asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tulevaisuudessa palveluun liittyen voitaisiin suorittaa enemmän tutkimuksia, kuten tyytyväisyys- ja markkinatutkimukset sekä kilpailija-analyysi, jotta tiedetään tarkemmin, mihin suuntaan palvelua tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosassa avattiin palvelun kehittämistä ja tuotteistamista prosessina. Tämän pohjalta tärkeimpänä tuotoksena oli käsikirja palvelu X:lle, joka sisältää palvelun prosessin sekä toimintaohjeet palvelun tuottamiselle. Tämän lisäksi syntyi yhteenveto palvelun sisällöstä, asiakkaista, markkinoinnista sekä kilpailijoista. Asiakaskunta, markkinat ja kilpailijat pohjautuivat yrityksen jo olemassa oleviin palveluihin, kuten henkilöstövuokraukseen ja suorarekrytointipalveluun, joten niistä ei suoritettu tässä kohtaa erillisiä tutkimuksia.
Palvelu X:n tuotteistamisprosessia toteutettiin joustavasti ja tässä työssä sille asetettiin yhtenäisiä raameja, kuitenkin niin, että sillä on tulevaisuudessa vielä tilaa kehittyä asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tulevaisuudessa palveluun liittyen voitaisiin suorittaa enemmän tutkimuksia, kuten tyytyväisyys- ja markkinatutkimukset sekä kilpailija-analyysi, jotta tiedetään tarkemmin, mihin suuntaan palvelua tulisi kehittää.