Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Spelet Min Dag-bok som datainsamlingsmetod bland 5-åringar

Berglund, Isa; Hedström, Jan-Peter; Thomé, Thia-Maria (2019)

 
Avaa tiedosto
Spelet Min Dag-bok som datainsamlingsmetod bland 5-åringar (3.362Mt)
Lataukset: 


Berglund, Isa
Hedström, Jan-Peter
Thomé, Thia-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719645
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att utveckla en datainsamlingsmetod som fungerar på ett delaktighetsfrämjande sätt för undersökning av 5-åriga barns upplevelse av hälsa och välmående. Ett för målgruppen skräddarsytt spel testas som datainsamlingsmetod. Arbetet är gjort som en del av projektet Skärgårdsliv.
Frågeställningen är om spelet som metod går att använda som datainsamlingsmetod för kartläggning av 5-åringars syn på hälsa och välmående i sin vardag.
Skribenterna utvecklade ett spel i formen av en dagbok där barn kan välja bilder medan hen berättar om sin vardag. Arbetets målsättning är att utveckla en metod som ska gå att använda för datainsamling i familjer i den åboländska skärgården och fokus varit på en produkt som är lätt att förstå och använda med barn och deras vårdnadshavare.
Dagboksspelet utvecklades med grunden i en litteraturöversikt som kartlägger barns utvecklingsstadium, begrepp kring hälsa och välfärd samt tidigare intervju-undersökningar bland barn.
Arbetet ger ett positivt svar på frågan huruvida spelet lämpar sig som datainsamlingsmetod för 5-åringar. Resultatet grundar sig i testningen av pilotversionen av spelet, feedbacksdiskussionerna efter spelsessionerna och i teoriöversikten i arbetet.
Som datainsamlingsmetod inom social- och hälsovårdsbranschen kunde spelet fungera bra bland barn i 5-årsåldern och har potential att vidareutvecklas, t.ex. i formen av en applikation.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste