Lastaustehokkuuden parantaminen 3PL- varastossa
Kallio, Sami (2019)
Kallio, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070417633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070417633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja havaitsi, että sille varastointipalveluita tuottavan ulkopuoli-sen toimijan suorituskyvyssä oli useita alueita, joita voitaisiin parantaa. Vanhat toimintata-vat olivat kuluneita ja aikansa eläneitä. Toimintatavat tarvitsivat uudistamista ja parempia ratkaisuja, mittareita ja prosesseja, jotta jatkuvasti kasvavat markkinat eivät kärsisi varas-ton toimimattomuudesta. Opinnäytetyön tavoite oli löytää ratkaisuja siihen, kuinka las-tausten aiheuttamia negatiivisia vaikutuksia voitaisiin vähentää ja kuinka saavutetaan toi-meksiantajan asettamat tavoitteet. Tavoitteena oli parantaa lastaustehokkuutta kolman-nen osapuolen varastolla.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä, joista laadulliset menetelmät korostuivat. Informaatiota kerättiin haastattelemalla useita eri henkilöitä monilta eri tasoilta sekä asiakkaan että varaston puolelta. Kirjallisuuskatsaus tehtiin teoriapohjaisen tutkimuksen tueksi.
Varaston ongelmakohdat lastaukseen liittyen löytyivät tutkimuksen yhteydessä. Näille on-gelmakohdille esitettiin ratkaisuja, joilla yritys voisi parantaa lastausten suorituskykyä. Näi-hin ratkaisuihin kuuluivat uuden huolitsija-aikataulun kehittäminen ja varausjärjestelmän esittäminen pääasiassa FCA-huolitsijoille. Ratkaisuihin kuuluivat myös logististen proses-sien kehittäminen muilla varaston osa-alueilla ja prosesseissa sekä SAP-reittien päivittämi-nen uusien huolitsija-aikataulujen pohjalta ja KPI-mittareiden uusiminen tarkan ja todelli-sen lastaustiedon saamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja otti uudet suunnitelmat mielenkiinnolla vastaan ja aikoo tu-levaisuudessa käyttää näitä ehdotuksia hyödykseen joko suoraan tai välillisesti. Tulosten konkreettisten hyötyjen arviointi jää toimeksiantajan tehtäväksi.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä, joista laadulliset menetelmät korostuivat. Informaatiota kerättiin haastattelemalla useita eri henkilöitä monilta eri tasoilta sekä asiakkaan että varaston puolelta. Kirjallisuuskatsaus tehtiin teoriapohjaisen tutkimuksen tueksi.
Varaston ongelmakohdat lastaukseen liittyen löytyivät tutkimuksen yhteydessä. Näille on-gelmakohdille esitettiin ratkaisuja, joilla yritys voisi parantaa lastausten suorituskykyä. Näi-hin ratkaisuihin kuuluivat uuden huolitsija-aikataulun kehittäminen ja varausjärjestelmän esittäminen pääasiassa FCA-huolitsijoille. Ratkaisuihin kuuluivat myös logististen proses-sien kehittäminen muilla varaston osa-alueilla ja prosesseissa sekä SAP-reittien päivittämi-nen uusien huolitsija-aikataulujen pohjalta ja KPI-mittareiden uusiminen tarkan ja todelli-sen lastaustiedon saamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja otti uudet suunnitelmat mielenkiinnolla vastaan ja aikoo tu-levaisuudessa käyttää näitä ehdotuksia hyödykseen joko suoraan tai välillisesti. Tulosten konkreettisten hyötyjen arviointi jää toimeksiantajan tehtäväksi.