Moduloinnin kehittäminen lohkonkoonnissa
Jaalamo, Juuso (2019)
Jaalamo, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Meyer Turku Oy. Työn tavoitteena oli arvioida moduloinnin vaikutusta lohkonkoontiin ja tarkoituksena oli kehittää sitä. Työssä pyrittiin etsimään ratkaisuja runkotuotannon modulointiin arvioimalla parhaat ratkaisut moduuleiden rakennuspaikoiksi, tulevaisuuden moduuleiden rakenteiksi ja niiden vaatimuksiksi.
Moduloinnin kehitys tulevaisuudessa on tärkeää, koska lohkonkoonnin on pystyttävä vastaamaan kasvavaan tuotantoon tulevaisuuden investointien ja nopeampien toimitusaikojen takia ja modulointi on yksi keino, jolla saadaan lohkonkoonnin tuotantoa virtaavammaksi. Työmäärän hajonta erilaisissa lohkoissa on myös suurta ja lohkojen rakennuspaikkoja on rajallinen määrä, joten suuritöisten lohkojen työmäärää rakennuspaikalla on saatava lyhemmäksi eli kaikkia lohkoja samanpituisiksi. Modulointi erilaisissa rakenteissa voisi olla siis yksi ratkaisuista tulevaisuuden tuotannon tarpeisiin.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli myös suorittaa kellotus moduulin kokoamiseen ja lohkojen rakentamiseen. Kellotettavaksi moduuliksi lohkosta valikoitui laipioryhmä, jonka kokoaminen ja hitsaaminen suoritettiin lohkonkoonnin rakennuspaikalla. Moduulin kokoamisen ja lohkojen rakentamisen kellotuksista saatiin hyviä tuloksia, joilla pystyttiin arvioimaan moduloinnin todellista hyötyä lohkonkoonnille. The thesis was commissioned by Meyer Turku Oy. The goal of the work was to estimate the effect of modulation to section assembly and the purpose was to develop it. The aim of this thesis was to find solutions for modulation of hull production by evaluating the best solutions for the module’s building sites, future’s module structures and their requirements.
The future development of modulation is important because section assembly must be able to cope with increasing production due to future investments and faster delivery times. Modulation is one way to make improve the production flow of section assembly. The workload dispersion in the different blocks is also large and there is only a limited amount of the building sites, so the workload of large blocks must be shorter. Also, the workload of blocks must be more similar. Modulation in different hull production structures could be one of the solutions for future’s production needs.
One of the objectives of the thesis was to measure the time that was spent for assembling the module and building the blocks. The bulkhead group was selected as the module. The module’s assembly and welding were done in section assembly’s building site. Measuring the module’s assembly and the blocks’ building gave good results for estimating the real benefits of modulation and how useful it really is for section assembly.
Moduloinnin kehitys tulevaisuudessa on tärkeää, koska lohkonkoonnin on pystyttävä vastaamaan kasvavaan tuotantoon tulevaisuuden investointien ja nopeampien toimitusaikojen takia ja modulointi on yksi keino, jolla saadaan lohkonkoonnin tuotantoa virtaavammaksi. Työmäärän hajonta erilaisissa lohkoissa on myös suurta ja lohkojen rakennuspaikkoja on rajallinen määrä, joten suuritöisten lohkojen työmäärää rakennuspaikalla on saatava lyhemmäksi eli kaikkia lohkoja samanpituisiksi. Modulointi erilaisissa rakenteissa voisi olla siis yksi ratkaisuista tulevaisuuden tuotannon tarpeisiin.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli myös suorittaa kellotus moduulin kokoamiseen ja lohkojen rakentamiseen. Kellotettavaksi moduuliksi lohkosta valikoitui laipioryhmä, jonka kokoaminen ja hitsaaminen suoritettiin lohkonkoonnin rakennuspaikalla. Moduulin kokoamisen ja lohkojen rakentamisen kellotuksista saatiin hyviä tuloksia, joilla pystyttiin arvioimaan moduloinnin todellista hyötyä lohkonkoonnille.
The future development of modulation is important because section assembly must be able to cope with increasing production due to future investments and faster delivery times. Modulation is one way to make improve the production flow of section assembly. The workload dispersion in the different blocks is also large and there is only a limited amount of the building sites, so the workload of large blocks must be shorter. Also, the workload of blocks must be more similar. Modulation in different hull production structures could be one of the solutions for future’s production needs.
One of the objectives of the thesis was to measure the time that was spent for assembling the module and building the blocks. The bulkhead group was selected as the module. The module’s assembly and welding were done in section assembly’s building site. Measuring the module’s assembly and the blocks’ building gave good results for estimating the real benefits of modulation and how useful it really is for section assembly.