Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen sosiaalinen oppimisympäristö kasvattajien kokemana

Tuomola, Susanna (2019)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Tuomola_Susanna.pdf (492.0Kt)
Lataukset: 


Tuomola, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, mitä sosiaalinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa tarkoittaa ja mitä se sisältää. Lisäksi haluttiin selvittää kasvattajien ajatuksia sosiaalisen oppimisympäristön mahdollisista kehittämiskohteista. Tutkimuksen työelämäyhteytenä toimi InnoVaka Hattula -hanke sekä sen kohdepäiväkoti Viiriäinen. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ja sen oppimisympäristöjen teoriaa. Erityisesti avattiin sosiaalisen oppimisympäristön käsitettä sekä siihen liittyviä vuorovaikutuksen, turvallisuuden tunteen, osallisuuden ja ryhmäkoon teemoja. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui yhdeksän kasvattajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan kasvattajat kokevat sosiaalisen oppimisympäristön koostuvan vuorovaikutuksen, turvallisuuden tunteen, osallisuuden sekä ryhmäkoon osa-alueista. Tärkeänä pidettiin muun muassa kasvattajan aitoa läsnäoloa, lapsen yksilöllistä kohtaamista sekä pienryhmätoimintaa. Kasvattajat mainitsevat sosiaalisen oppimisympäristön kehittämiskohteiksi erityisesti kiireen, kasvattajien vaihtuvuuden, suuret ryhmäkoot sekä henkilökuntaresurssit. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvattajat ajattelevat sosiaalisen oppimisympäristön olevan hyvin laaja ja kokonaisvaltaisesti päiväkodin toimintaan vaikuttava ilmiö.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste