Facebookin ja Instagramin kehittämissuunnitelma Offerillalle
Laamonen, Laura (2019)
Laamonen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919726
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä sosiaalinen media on noussut merkittäväksi osaksi yritysten markkinointistrategiaa. Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa digitaalisissa kanavissa ja yritysten haasteena on tavoittaa asiakkaansa massiivisen sisältötulvan keskeltä. Tämä opinnäytetyö on tehty Offerillalle toimeksiantona. Työn tavoitteena oli luoda Facebookin ja Instagramin kehittämissuunnitelma diilisivustolle Offerillalle. Kehittämissuunnitelman on tarkoitus lisätä Offerillan asiakaskuntaa ja samalla kasvattaa luottamusta vanhoissa asiakkaissa.
Opinnäytetyön ollessa toiminnallinen, se jakaantuu kahteen osaan – raporttiin sekä produktiin. Raportin tietoperustassa avattiin käsitteitä nykypäivän digitaalisesta markkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta markkinoinnin välineenä. Tietoperustassa käsitellään myös nykyajan keskeisimpiä trendejä kuten videoiden tärkeyttä sekä entistä tarkempaa kohdentamista. Tässä osiossa myös esitellään erilaisia sosiaalisen median suunnitelma- ja strategiamalleja Offerillan kehittämissuunnitelmaan sopiviksi. Raportin tavoitteena on johdatella lukijaa produktia kohti ja auttaa produktin tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyön toteutukseen käytettiin erilaisia menetelmätapoja kuten: keskustelua sekä ideointia Offerillan tiimin kanssa, benchmarkingia eli vertailua, toimeksiantajan haastattelua sekä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan haastattelua.
Työn rajausten ja tavoitteiden asettamisen jälkeen kartoitettiin toimeksiantajan lähtötilanne, tunnistettiin kohderyhmät ja näiden pohjalta tunnistettiin yrityksen kehityskohteet sosiaalisessa mediassa. Keskeisimmät kehityskohteet Offerillan Facebookissa ja Instagramissa ovat asiakaskäyttäytymisen seuranta ja analysointi, mielenkiintoinen sisällöntuotto ja oikeiden markkinointityökalujen löytäminen ja niiden käyttö. Produktissa keskityttiin Facebookin ja Instagram kanavien parantamiseen ja se jaettiin teemoittain, jotta erilaista sisältöä voi myöhemmin analysoida ja karsia niistä toimivimmat.
Tuloksena saatiin kehittämissuunnitelma, joka auttaa organisaatiota pääsemään alkuun suunnitelmallisempaan mutta samalla spontaanisempaan sosiaalisen median käyttöön.
Opinnäytetyön ollessa toiminnallinen, se jakaantuu kahteen osaan – raporttiin sekä produktiin. Raportin tietoperustassa avattiin käsitteitä nykypäivän digitaalisesta markkinoinnista sekä sosiaalisesta mediasta markkinoinnin välineenä. Tietoperustassa käsitellään myös nykyajan keskeisimpiä trendejä kuten videoiden tärkeyttä sekä entistä tarkempaa kohdentamista. Tässä osiossa myös esitellään erilaisia sosiaalisen median suunnitelma- ja strategiamalleja Offerillan kehittämissuunnitelmaan sopiviksi. Raportin tavoitteena on johdatella lukijaa produktia kohti ja auttaa produktin tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyön toteutukseen käytettiin erilaisia menetelmätapoja kuten: keskustelua sekä ideointia Offerillan tiimin kanssa, benchmarkingia eli vertailua, toimeksiantajan haastattelua sekä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan haastattelua.
Työn rajausten ja tavoitteiden asettamisen jälkeen kartoitettiin toimeksiantajan lähtötilanne, tunnistettiin kohderyhmät ja näiden pohjalta tunnistettiin yrityksen kehityskohteet sosiaalisessa mediassa. Keskeisimmät kehityskohteet Offerillan Facebookissa ja Instagramissa ovat asiakaskäyttäytymisen seuranta ja analysointi, mielenkiintoinen sisällöntuotto ja oikeiden markkinointityökalujen löytäminen ja niiden käyttö. Produktissa keskityttiin Facebookin ja Instagram kanavien parantamiseen ja se jaettiin teemoittain, jotta erilaista sisältöä voi myöhemmin analysoida ja karsia niistä toimivimmat.
Tuloksena saatiin kehittämissuunnitelma, joka auttaa organisaatiota pääsemään alkuun suunnitelmallisempaan mutta samalla spontaanisempaan sosiaalisen median käyttöön.