Kuluttajat ostoskassien materiaalivalintojen tekijöinä : kuluttajatutkimus fossiilisen muovin kulutuksen vähentämisestä
Rantanen, Tuomas (2019)
Rantanen, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919755
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia tottumuksia suomalaisilla nuorilla aikuisilla on ostoskassivalinnoissaan ja miten fossiilista muovia sisältävien ostoskassien määrää saataisiin vähennettyä. Tutkimus toteutettiin heinäkuun 2019 aikana kyselytut-kimuksena käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyyn vastasi yhteensä 132 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat nuorien aikuisten olevan jo nyt suhteellisen ympäristötietoi-sia valintatottumuksissaan, sillä iso osa vastaajista ilmoitti jo nyt käyttävänsä omaa lauk-kua tai kestokassia päivittäistavaraostoksiinsa. Selvitettäessä muovisten ostoskassien käytön vähentämiskeinoja vastaajista 62 % ilmoitti pantillisen ostoskassin vähentävän heidän tarvettaan ostaa uusi muovinen ostoskassi. Ehdotus bonusjärjestelmästä tai pie-nestä alennuksesta vastineeksi oman ostoskassin tuomisesta keräsi 74 % kannatuksen vastaajien keskuudessa.
Nuorten aikuisten ympäristötietoisuus ja halu vaikuttaa syntyvän muovijätteen määrään on selvästi nähtävissä kyselytutkimuksen tuloksissa jo nykyisissä kulutustottumuksissa. Suosituimpien esitettyjen vähentämiskeinojen ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, ettei niitä vielä ole käytössä tai käyttö on hyvin rajoitettua palvelemaan vain tiettyjen alueiden asukkaita.
Tutkimustulokset osoittavat nuorien aikuisten olevan jo nyt suhteellisen ympäristötietoi-sia valintatottumuksissaan, sillä iso osa vastaajista ilmoitti jo nyt käyttävänsä omaa lauk-kua tai kestokassia päivittäistavaraostoksiinsa. Selvitettäessä muovisten ostoskassien käytön vähentämiskeinoja vastaajista 62 % ilmoitti pantillisen ostoskassin vähentävän heidän tarvettaan ostaa uusi muovinen ostoskassi. Ehdotus bonusjärjestelmästä tai pie-nestä alennuksesta vastineeksi oman ostoskassin tuomisesta keräsi 74 % kannatuksen vastaajien keskuudessa.
Nuorten aikuisten ympäristötietoisuus ja halu vaikuttaa syntyvän muovijätteen määrään on selvästi nähtävissä kyselytutkimuksen tuloksissa jo nykyisissä kulutustottumuksissa. Suosituimpien esitettyjen vähentämiskeinojen ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, ettei niitä vielä ole käytössä tai käyttö on hyvin rajoitettua palvelemaan vain tiettyjen alueiden asukkaita.