Asiakastyytyväisyystutkimus : Case: Huoneistomedia LKV / Asuntopalvelu Kumpulainen Oy LKV
Kaartinen, Sami (2011)
Kaartinen, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171448
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Huoneistomedian LKV:n Jyväskylän toimiston (Asuntopalvelu Kumpulainen Oy LKV asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin sekä kohteiden myyjien että kohteiden ostajien asiakastyytyväisyys. Tarkoituksena oli myös pohtia kuinka asiakastyytyväisyyttä voisi parantaa, jos sellaiseen tutkimuksen perusteella ilmenisi syytä. Työn teoriaosiossa selvitettiin nykyaikaisen asiakaspalvelun vaatimukset, asiakastyytyväisyyden osa-alueet ja asiakastyytyväisyyden tutkiminen, sekä kiinteistönvälitysalaan liittyvä asiakaspalveluprosessi.
Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Postitse lähetetyn kyselylomakkeen palautti 48 asiakasta (palautusprosentti 28,2). Kyselylomake rakentui valmiiksi strukturoiduista kysymyksistä, avoimista kysymyksistä sekä taustakysymyksistä. Lomakkeen kysymyksillä kartoitettiin asiakastyytyväisyyttä kokonaisvaltaisesti asiakaspalveluprosessin aikana. Kysymykset koskivat niin yrityksen toimistolla ja kohde-esittelyssä, kuin myös lopullisessa kaupantekovaiheessa tapahtuvaa palvelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että selvästi suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä saamaansa palveluun ja että yrityksen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Pääosin palvelua pidettiin ammattitaitoisena, ystävällisenä sekä luotettavana. Eniten kritiikkiä vastaajat antoivat toimiston sijaintiin ja toimivuuteen liittyen. Kahdesta asiakasryhmästä kohteen myyjät olivat kohteen ostajia tyytyväisempiä. Voidaan siis päätellä, että kohteen ostajien palveluun on kiinnitettävä lisää huomiota ja heitä on palveltava samalla ammattimaisella otteella kuin kohteen myyjiäkin. Voidaan myös todeta, että yrityksen kannattaa seurata asiakastyytyväisyyttä jatkossakin säännöllisin väliajoin.
Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Postitse lähetetyn kyselylomakkeen palautti 48 asiakasta (palautusprosentti 28,2). Kyselylomake rakentui valmiiksi strukturoiduista kysymyksistä, avoimista kysymyksistä sekä taustakysymyksistä. Lomakkeen kysymyksillä kartoitettiin asiakastyytyväisyyttä kokonaisvaltaisesti asiakaspalveluprosessin aikana. Kysymykset koskivat niin yrityksen toimistolla ja kohde-esittelyssä, kuin myös lopullisessa kaupantekovaiheessa tapahtuvaa palvelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että selvästi suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä saamaansa palveluun ja että yrityksen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Pääosin palvelua pidettiin ammattitaitoisena, ystävällisenä sekä luotettavana. Eniten kritiikkiä vastaajat antoivat toimiston sijaintiin ja toimivuuteen liittyen. Kahdesta asiakasryhmästä kohteen myyjät olivat kohteen ostajia tyytyväisempiä. Voidaan siis päätellä, että kohteen ostajien palveluun on kiinnitettävä lisää huomiota ja heitä on palveltava samalla ammattimaisella otteella kuin kohteen myyjiäkin. Voidaan myös todeta, että yrityksen kannattaa seurata asiakastyytyväisyyttä jatkossakin säännöllisin väliajoin.