Train passenger information system load simulation
Nuutero, Ossi (2019)
Nuutero, Ossi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019805
Tiivistelmä
Matkustajainformaatio – ja kuulutusjärjestelmä koostuu monista eri laitteista ja ohjelmistokomponenteistä. Koska Testijärjestelmään ei voida kiinnittää kaikkia laitteita, joita oikeaan junaan kiinnitettäisiin, on osa laitteiden dataliikenteestä simuloitava. Ilman tätä on mahdoton tietää, pystyvätkö laitteet ja ohjelmistot suoriutumaat siitä kuormasta, joka niillä tulee oikeassa toimintaympäristössä olemaan.
Opinnäytetyössä simuloitiin dynaamisten reittinäyttöjen kuorma, sekä testattiin kuinka täynnä IP äänivahvistimen kaista voi olla, jotta kuulutuksia pystytään vielä tekemään ilman, että niihin syntyy merkittäviä tai havaittavia häiriöitä.
Kohdelaitteden resurssien käyttöä piti tutkia simuloinnin ja kuormituksen aikana. Resurssien käyttöä tutkittiin lähettämällä SSH yhteyden kautta kohdelaitteille komentorivikyselyitä. Kyselyistä saadut tulokset esitetään kuvaajissa.
Dynaamisten reittinäyttöjen näkymä tulee järjestelmän keskusyksiköllä (TPC) olevalta web-palvelulta. Opinnäytetyössä tallennettiin yhden näytön web palvelulle lähettämät HTTP kyselyt ja sitten kyselyt simuloitiin Jmeter ohjelmalla lähetettäväksi saman aikaisesti niin monta kertaa, kuin näyttöjä olisi oikeassa toimintaympäristössä. Simuloinnin perusteella TPC suoriutui kuormituksesta hyvin, eikä sen resurssien käyttö juuri noussut simuloinnin aikana.
IP äänivahvistimien kaistan tukkiminen testattiin lähettämällä sille satunnaista binääri dataa UDP paketteina. Jos Paketteja lähetettiin rajoittamattomasti, alkoi automaattikuulutuksista hävitä osia ja manuaalikuulutuksissa oli paljon viivettä. Rajoittamalla pakettien lähettämistä oli mahdollista haarukoida raja, jonka alapuolella IP äänivahvistin pystyy vielä toimimaan ilman, että kuulutusten taso kärsii.
Jmeter ohjelmalla olisi myös mahdollista simuloida paljon erilaisia kyselyitä ja protokollia, esimerkiksi SQL kyselyt olisi mahdollista simuloida. Tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta tässä projektissa.
Opinnäytetyössä simuloitiin dynaamisten reittinäyttöjen kuorma, sekä testattiin kuinka täynnä IP äänivahvistimen kaista voi olla, jotta kuulutuksia pystytään vielä tekemään ilman, että niihin syntyy merkittäviä tai havaittavia häiriöitä.
Kohdelaitteden resurssien käyttöä piti tutkia simuloinnin ja kuormituksen aikana. Resurssien käyttöä tutkittiin lähettämällä SSH yhteyden kautta kohdelaitteille komentorivikyselyitä. Kyselyistä saadut tulokset esitetään kuvaajissa.
Dynaamisten reittinäyttöjen näkymä tulee järjestelmän keskusyksiköllä (TPC) olevalta web-palvelulta. Opinnäytetyössä tallennettiin yhden näytön web palvelulle lähettämät HTTP kyselyt ja sitten kyselyt simuloitiin Jmeter ohjelmalla lähetettäväksi saman aikaisesti niin monta kertaa, kuin näyttöjä olisi oikeassa toimintaympäristössä. Simuloinnin perusteella TPC suoriutui kuormituksesta hyvin, eikä sen resurssien käyttö juuri noussut simuloinnin aikana.
IP äänivahvistimien kaistan tukkiminen testattiin lähettämällä sille satunnaista binääri dataa UDP paketteina. Jos Paketteja lähetettiin rajoittamattomasti, alkoi automaattikuulutuksista hävitä osia ja manuaalikuulutuksissa oli paljon viivettä. Rajoittamalla pakettien lähettämistä oli mahdollista haarukoida raja, jonka alapuolella IP äänivahvistin pystyy vielä toimimaan ilman, että kuulutusten taso kärsii.
Jmeter ohjelmalla olisi myös mahdollista simuloida paljon erilaisia kyselyitä ja protokollia, esimerkiksi SQL kyselyt olisi mahdollista simuloida. Tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta tässä projektissa.