Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Customer-Oriented Services in Mental Health Rehabilitation: The perspective of mental health rehabilitation professionals

Jouha, Mervi (2019)

 
Avaa tiedosto
Jouha_Mervi.pdf.pdf (2.725Mt)
Lataukset: 


Jouha, Mervi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092519269
Tiivistelmä
Alueellisesti Etelä-Savossa mielenterveyshäiriöiden esiintyvyys on korkeampi kuin kansallisella tasolla. Perus- ja terveydenhuollon peruspalvelujen parantaminen on tärkeää, koska mielenterveyspalvelujen kysyntä keskittyy ensisijaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluihin.
Asiakaslähtöisyys strategisena linjauksena sosiaali- ja terveyspalveluissa on ensimmäinen askel kohti organisaatioiden toimintakulttuurin muutosta. Konkreettinen muutos edellyttää nykytilan tunnistamista, millaisia asiakaslähtöisyyden kehittämisen kohteita palveluprosesseissa on tällä hetkellä. Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen lähtee asiakaslähtöisyyden käsitteen ymmärryksestä, jolloin erilaisista näkökulmista tehdyt tutkimukset asiakaslähtöisyydestä mielenterveyskuntoutuksessa, toimivat tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kehittää asiakaslähtöisyyttä mielenterveyskuntoutuksessa. Tutkimus toteutettiin mielenterveyskuntoutuksen ammattilaisten näkökulmasta, osallistavan toimintatutkimuksen keinoin. Osallistava toimintatutkimus toteutettiin kyselynä asiakaslähtöisyydestä päivittäisessä työssä, sekä Learning cafe työpa-jatyöskentelynä, jossa mielenterveyskuntoutuksen palveluprosesseja tarkasteltiin SWOT analyysin avulla. Tutkimukseen osallistui 18 mielenterveyskuntoutuksen ammattilaista Keski-Savon Hoivakehitys ry:n ja Pieksämäen psykiatrian poliklinikan henkilöstöstä.
Tulokset analysoitiin laadullisella teorialähtöisellä analyysillä. Tuloksena saatiin tietoa toiminnan vahvuuksista ja mahdollisuuksista sekä kehittämisen kohteista. Tulosten pohjalta muotoiltiin kehittämissuositukset asiakaslähtöisten mielenterveyskuntoutukseen Recovery-orientaatiota hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että asiakaslähtöisyyden tulisi olla organisaatioiden toimintapolitiikan tärkein arvo, jotta mielenterveyskuntoutuksen yksilöllisyyttä voidaan parantaa. Johtajien asenteet ovat ensiarvoisen tärkeitä organisaatioiden kulttuurin muuttamisessa, kouluttamalla asiakaslähtöisiä ammattilaisia
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste