Myynnin johtaminen muuttuvassa markkinassa
Kinnunen, Kari (2019)
Kinnunen, Kari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019825
Tiivistelmä
Suomen taloyhtiölaajakaista- ja kaapelitelevisiopalveluiden markkinassa on meneillään markkinaosuuskilpailu, jonka arvioidaan päättyvän ja markkinan kyllääntyvän joidenkin vuosien kuluttua. Markkinan kyllääntymisen vuoksi kyseisten palveluiden myynnistä vastaavan kiinteistötuotemyynnin tulisi löytää uusia toimintatapoja saavuttaakseen kasvutavoitteensa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä segmenteillä, myyntikanavilla ja myyntiorganisaatiotyypillä kiinteistötuotemyynnin kasvu on mahdollista varmistaa. Opinnäytetyön toimeksiantajan nimi haluttiin pitää salaisena.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2019 ja haastatteluihin valittiin yksitoista henkilöä yritysjohdosta, kuluttajaliiketoiminnasta, markkinoinnista sekä myynnistä. Haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittamalla ne tutkimuksen kannalta tärkeisiin teemoihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella kiinteistötuotemyynnin rooli tulee olemaan tärkeä myös jatkossa, mutta markkinan kyllääntymisen takia myynnin johdon tulisi kiinnittää enemmän huomiota myyntityön kustannuksiin. Kasvun varmistamisen kannalta tärkeät segmentit ovat suuret vuokrataloyhtiöt, uudisrakentaminen sekä asunto-osakeyhtiöt, joihin myyminen tulisi tapahtua myyjää käyttäen. Myyjien osaamisen jakamisen varmistamiseksi kiinteistötuotemyynti tulisi organisoida funktionaalista organisaatiomallia käyttäen. Tuloksista voi päätellä, että myyjän tulisi sijaita lähellä asiakkaitaan, jotta hän kykenisi luomaan henkilökohtaisen asiakassuhteen heidän kanssaan sekä ymmärtämään toimialueen markkinaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2019 ja haastatteluihin valittiin yksitoista henkilöä yritysjohdosta, kuluttajaliiketoiminnasta, markkinoinnista sekä myynnistä. Haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittamalla ne tutkimuksen kannalta tärkeisiin teemoihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella kiinteistötuotemyynnin rooli tulee olemaan tärkeä myös jatkossa, mutta markkinan kyllääntymisen takia myynnin johdon tulisi kiinnittää enemmän huomiota myyntityön kustannuksiin. Kasvun varmistamisen kannalta tärkeät segmentit ovat suuret vuokrataloyhtiöt, uudisrakentaminen sekä asunto-osakeyhtiöt, joihin myyminen tulisi tapahtua myyjää käyttäen. Myyjien osaamisen jakamisen varmistamiseksi kiinteistötuotemyynti tulisi organisoida funktionaalista organisaatiomallia käyttäen. Tuloksista voi päätellä, että myyjän tulisi sijaita lähellä asiakkaitaan, jotta hän kykenisi luomaan henkilökohtaisen asiakassuhteen heidän kanssaan sekä ymmärtämään toimialueen markkinaa.