Sähkötekniikan oppimisympäristön kehittäminen
Leskinen, Timo (2019)
Leskinen, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101119865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101119865
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Turun ammatti-instituutin talotekniikan opiskelijoiden sähkötekniikan oppimisympäristön parantamiseksi. Tavoitteena oli luoda toimivat tilat sähkötekniikan opetukseen, ja etsiä ratkaisuja eri osastojen sähkötekniikan opettajien ammattitaidon hyödyntämiseen kaikilla osastoilla. Yhtenä tavoitteena oli tutkia, onko opiskelijoilla mahdollisuutta saada sähköpätevyys 3 opintojen ja työkokemuksen täytyttyä.
Tarjottavan opetuksen lähtökohtana on ammatillisen koulutuksen voimassa olevat perusteet ja tutkinnon muodostuminen. Opetuksen sisältö määrittelee tarvittavat tilat ja välineet. Työ aloitettiin sopivien tilojen etsimisellä. Tekemällä yhteistyötä eri osastojen välillä, onnistuttiin rakentamaan toimiva sähkötekniikan koulutustila kone- ja tuotantotekniikan tiloihin. Muutostöiden jälkeen tila täyttää sähkölain edellyttämät turvallisuusvaatimukset ja siinä voidaan toteuttaa opetussuunnitelman mukaiset harjoitukset.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin muuttamalla vähäisellä käytöllä ollut tila toimivaksi oppimisympäristöksi. Opettajien yhteistyön lisääntyminen mahdollisti samantyyppisten sähkötekniikan harjoitusten tekemisen osastosta riippumatta. Sähköpätevyys 3:n koulutusvaatimusten lisääntymisen myötä tätä vaihtoehtoa ei voida enää tarjota. Ratkaisematta jäi, miten liian suurien opetusryhmien kanssa jatkossa toimitaan. This Thesis was completed to improve the learning environment of electrical engineering for build-ing technology students of Turku Vocational Institute. The goal was to create viable facilities for teaching electrical engineering, and to find solutions for utilising the expertise of electrical engi-neering teachers in all departments. One of the goals was to investigate whether students have an opportunity to obtain electrical competence 3 after completing studies and work experience.
The starting point for the education offered is the valid criteria for vocational training and the formation of a qualification. The content of teaching defines the necessary facilities and equip-ment. The study began by finding suitable facilities. Using cooperation between different depart-ments, resulted in building a functional electrical engineering training facility into mechanical en-gineering and production technology facilities. After the alterations, the facility meets the safety requirements of the Electricity Act and can be used to conduct the exercises according to the curriculum.
The goal of the thesis was achieved by transforming a facility with little use into a functional learn-ing environment. Increased teacher collaboration enabled to conduct similar electrical engineer-ing exercises regardless of the department. With the increase in the qualification requirements for electrical competence 3, this option can no longer be offered. How to deal with too large learning groups in the future remained unsolved.
Tarjottavan opetuksen lähtökohtana on ammatillisen koulutuksen voimassa olevat perusteet ja tutkinnon muodostuminen. Opetuksen sisältö määrittelee tarvittavat tilat ja välineet. Työ aloitettiin sopivien tilojen etsimisellä. Tekemällä yhteistyötä eri osastojen välillä, onnistuttiin rakentamaan toimiva sähkötekniikan koulutustila kone- ja tuotantotekniikan tiloihin. Muutostöiden jälkeen tila täyttää sähkölain edellyttämät turvallisuusvaatimukset ja siinä voidaan toteuttaa opetussuunnitelman mukaiset harjoitukset.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin muuttamalla vähäisellä käytöllä ollut tila toimivaksi oppimisympäristöksi. Opettajien yhteistyön lisääntyminen mahdollisti samantyyppisten sähkötekniikan harjoitusten tekemisen osastosta riippumatta. Sähköpätevyys 3:n koulutusvaatimusten lisääntymisen myötä tätä vaihtoehtoa ei voida enää tarjota. Ratkaisematta jäi, miten liian suurien opetusryhmien kanssa jatkossa toimitaan.
The starting point for the education offered is the valid criteria for vocational training and the formation of a qualification. The content of teaching defines the necessary facilities and equip-ment. The study began by finding suitable facilities. Using cooperation between different depart-ments, resulted in building a functional electrical engineering training facility into mechanical en-gineering and production technology facilities. After the alterations, the facility meets the safety requirements of the Electricity Act and can be used to conduct the exercises according to the curriculum.
The goal of the thesis was achieved by transforming a facility with little use into a functional learn-ing environment. Increased teacher collaboration enabled to conduct similar electrical engineer-ing exercises regardless of the department. With the increase in the qualification requirements for electrical competence 3, this option can no longer be offered. How to deal with too large learning groups in the future remained unsolved.