”Perehdytyksestä jää hyvä mieli molemmille osapuolille” : Toiveita perehdytykseen Pirkanmaan Senioripalveluilla
Laukkonen, Susan; Puustinen, Riikka (2019)
Laukkonen, Susan
Puustinen, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019848
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Pirkanmaan Senioripalvelut Oy:n työntekijöiden perehdytystä organisaation tarjoamiin ja tuottamiin palveluihin. Pirkanmaan Senioripalvelut Oy muodostuu kolmesta erillisestä yksiköstä: Kuuselakeskuksesta, Kaukaharjukeskuksesta ja Keinupuistokeskuksesta. Tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät ovat perehdytyksen saaneet ja mitä toiveita heillä on perehdytyksen toteuttamisen suhteen. Opinnäytetyön aihe muotoutui yhteistyössä Pirkanmaan Senioripalveluiden kanssa, ja tarkoituksena oli tuottaa heille tietoa perehdytyksen kehittämisen tueksi.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella siten, että opinnäytetyön tarkoitus esiteltiin jokaisen yksikön palavereissa ja samalla työntekijöille kerrottiin, mitä perehdytystä kysely koskee. Loput kyselylomakkeet jätettiin yksiköiden esimiehille ja Kaukaharjukeskuksessa sosiaaliohjaajalle jaettavaksi eri vuoroissa oleville työntekijöille. Yrityksessä työskentelee kaikkiaan 139 ihmistä. Vastauksia saatiin 27, eli 37,5 % henkilöstöstä vastasi kyselyyn. Vastaaminen kyselyyn oli vapaaehtoista. Kyselyn kysymykset koskivat perehdytystä koskien Pirkanmaan Senioripalveluiden toimintaa ja palveluita, ei työhön opastamista ja työnoppimista.
Tutkimusaineisto osoitti, että organisaation tarjoamiin palveluihin annettu perehdytys ei ole työntekijöiden mielestä ollut riittävä. Halukkuus oppia organisaatiosta ja sen palveluista sekä oma aktiivisuus korostuivat vastauksissa. Hyvää perehdytystä koskevia ehdotuksia tuli monipuolisesti, kuten strukturoitu runko, kertaus, perehdytyspäivät, QR-koodit sekä riittävä aika ja check-list. Niiden pohjalta koostettiin näkemyksiä siitä, miten perehdytystä Pirkanmaan Senioripalveluilla voisi kehittää.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella siten, että opinnäytetyön tarkoitus esiteltiin jokaisen yksikön palavereissa ja samalla työntekijöille kerrottiin, mitä perehdytystä kysely koskee. Loput kyselylomakkeet jätettiin yksiköiden esimiehille ja Kaukaharjukeskuksessa sosiaaliohjaajalle jaettavaksi eri vuoroissa oleville työntekijöille. Yrityksessä työskentelee kaikkiaan 139 ihmistä. Vastauksia saatiin 27, eli 37,5 % henkilöstöstä vastasi kyselyyn. Vastaaminen kyselyyn oli vapaaehtoista. Kyselyn kysymykset koskivat perehdytystä koskien Pirkanmaan Senioripalveluiden toimintaa ja palveluita, ei työhön opastamista ja työnoppimista.
Tutkimusaineisto osoitti, että organisaation tarjoamiin palveluihin annettu perehdytys ei ole työntekijöiden mielestä ollut riittävä. Halukkuus oppia organisaatiosta ja sen palveluista sekä oma aktiivisuus korostuivat vastauksissa. Hyvää perehdytystä koskevia ehdotuksia tuli monipuolisesti, kuten strukturoitu runko, kertaus, perehdytyspäivät, QR-koodit sekä riittävä aika ja check-list. Niiden pohjalta koostettiin näkemyksiä siitä, miten perehdytystä Pirkanmaan Senioripalveluilla voisi kehittää.