Vaihtotori: Kohti opiskelijalähtöistä työelämäyhteistyötä
Leskelä, Leena; Kumpulainen, Petra (2019)
Leskelä, Leena
Kumpulainen, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli sujuvoittaa JAMKin toimintaterapeuttiopiskelijoiden ja työelämän välistä yhteistyötä kehittämällä sitä opiskelijalähtöisempään suuntaan. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltujen tutkimusten mukaan ammattikorkeakouluopiskelijan ammatti-identiteetin kehittymisen kannalta työelämässä suoritettavat opinnot ovat merkittävässä roolissa ja harjoittelujaksot vahvistavat opittuja taitoja paremmin kuin perinteinen luokkahuonetyöskentely. Työelämäyhteyksien luominen on kuitenkin haastavaa, sillä työelämäyhteistyöväyliä on useita rinnakkaisia ja ne ovat työelämälähtöisiä eli työpaikat määrittelevät tarjonnan sen sijaan, että opiskelijat itse voisivat määritellä, millaista työelämäyhteistyötä he opintojensa tueksi tarvitsisivat. Opinnäytetyön tavoitteena olikin luoda suunnitelma uudesta opiskelijalähtöisestä työelämäyhteistyön työvälineestä. Työväline nimettiin Vaihtotoriksi, koska ajatuksena on, että väline olisi kahdensuuntainen eli palvelisi sekä opiskelijoiden että työelämän tarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistona tarkasteltiin JAMKissa tällä hetkellä käytössä olevia neljää työelämäyhteistyöväylää (Elmo-intra, Future Factory, Jobiili ja Tuudo) sekä yhdeksää suomalaista hanketta, joiden tavoitteena on kehittää työelämäyhteistyötä ammattikorkeakouluissa. Hankkeiden analyysi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä, joka pohjautui opiskelijalähtöisyyden sekä Person-Environment-Occupation -mallin toiminnallisuuden käsitteisiin. Aineiston analyysin tuloksena todettiin sekä työelämäyhteistyöväylien että hankkeiden olevan opiskelijakeskeisiä - ei opiskelijalähtöisiä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma opiskelijalähtöisestä Vaihtotorista, joka mahdollistaa opiskelijan aktiivisen osallistumisen omien opintojensa suunnitteluun.