Brändin vaikuttajamarkkinoinnin kehittäminen
Eerola, Laura-Helena (2019)
Eerola, Laura-Helena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101119855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101119855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimivat vaikuttajamarkkinoinnin keinot, selvittää kuinka brändi löytää itselleen sopivat vaikuttajat ja kuinka rakentaa tuloksellista vaikuttajayhteistyötä. Tavoitteena oli tunnistaa vaikuttajamarkkinoinnin jokaisen osapuolen näkemykset sekä toiveet vaikuttajayhteistöitä kohtaan. Tutkimukselle syntyi tarve opinnäytetyön tekijän saadessa vastuulleen kenkäbrändi Dr. Martensin Suomen vaikuttajamarkkinoinnin.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston hankintaan käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää eli teemahaastattelua. Aineistoa varten haastateltiin viittä vaikuttajaa, kolmea vaikuttajamarkkinointiasiantuntijaa sekä kahta Dr. Martensin parissa työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen tietoperustassa avattiin vaikuttajamarkkinointia käsitteenä ja syvennyttiin sen osa-alueisiin. Tietoperustassa käytettiin apuna kirjallisuutta, asiantuntijoiden kirjoittamia nettilähteitä sekä vaikuttajien tuottamia podcasteja.
Tutkimustulosten mukaan toimiva vaikuttajamarkkinointi ja tulokselliset vaikuttajayhteistyöt edellyttävät kunnollisen suunnitelman, johon lukeutuvat selkeiden tavoitteiden luominen sekä tarkka vaikuttajakartoitus. Vaikuttajien seuraajamäärän tärkeys on vähentynyt ja muun muassa mikrovaikuttajien arvostus puolestaan kasvanut. Vaikuttajan arvostaminen ja hänen näkemykseensä luottaminen tuottaa useimmiten parhaimpia tuloksia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi pääkohdat toimivaan ja tulokselliseen vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimustulosten pohjalta saatiin koottua Dr. Martensille suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin kehittämiseen. Tämä tutkimus on hyödyllinen myös brändien kanssa työskenteleville, koska teoriaan pohjautuvaa perustelua varsinkaan vaikuttajien toiveille vaikuttajamarkkinoinnista ei ole aikaisemmin ollut. Tutkimus toimii hyvänä työkaluna vaikuttajamarkkinoinnin ympärillä työskenteleville.
The purpose of the thesis was to recognize the functioning ways of influencer marketing, find out how a brand can find suitable influencers and how to build successful influencer collaborations. The aim of the research was to recognize each party’s thoughts and wishes regarding the influencer collaborations. The need for the study arose when the author of the thesis got the responsibility for the influencer marketing of a shoe brand called Dr. Martens.
The research method for this study was qualitative. The data was collected using the semi-structured interview method. The subjects for the study were five influencers, three influencer marketing experts and two people who work closely with Dr. Martens. The theoretical part dealt with the concept of influencer marketing and focused on its areas. The material for the theoretical part was collected from literature, Internet sources written by marketing professionals and podcasts made by influencers.
According to the results, functioning influencer marketing and successful influencer collaborations require a proper plan including clear aims and a detailed influencer chart. The importance of follower quantity has decreased and the appreciation of for example micro influencers has increased. The appreciation of influencers and trusting in their visions produces most often the best results.
The outcome of the study was recognizing the main parts of functioning and successful influencer marketing. Based on the results of the research, a plan was put created for developing the brand’s influencer marketing. The study is useful for people who are working with brands, since theoretical reasoning for especially the wishes of influencers has been minimal. The research is a good tool for also others who work with influencer marketing.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston hankintaan käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää eli teemahaastattelua. Aineistoa varten haastateltiin viittä vaikuttajaa, kolmea vaikuttajamarkkinointiasiantuntijaa sekä kahta Dr. Martensin parissa työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen tietoperustassa avattiin vaikuttajamarkkinointia käsitteenä ja syvennyttiin sen osa-alueisiin. Tietoperustassa käytettiin apuna kirjallisuutta, asiantuntijoiden kirjoittamia nettilähteitä sekä vaikuttajien tuottamia podcasteja.
Tutkimustulosten mukaan toimiva vaikuttajamarkkinointi ja tulokselliset vaikuttajayhteistyöt edellyttävät kunnollisen suunnitelman, johon lukeutuvat selkeiden tavoitteiden luominen sekä tarkka vaikuttajakartoitus. Vaikuttajien seuraajamäärän tärkeys on vähentynyt ja muun muassa mikrovaikuttajien arvostus puolestaan kasvanut. Vaikuttajan arvostaminen ja hänen näkemykseensä luottaminen tuottaa useimmiten parhaimpia tuloksia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi pääkohdat toimivaan ja tulokselliseen vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimustulosten pohjalta saatiin koottua Dr. Martensille suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin kehittämiseen. Tämä tutkimus on hyödyllinen myös brändien kanssa työskenteleville, koska teoriaan pohjautuvaa perustelua varsinkaan vaikuttajien toiveille vaikuttajamarkkinoinnista ei ole aikaisemmin ollut. Tutkimus toimii hyvänä työkaluna vaikuttajamarkkinoinnin ympärillä työskenteleville.
The purpose of the thesis was to recognize the functioning ways of influencer marketing, find out how a brand can find suitable influencers and how to build successful influencer collaborations. The aim of the research was to recognize each party’s thoughts and wishes regarding the influencer collaborations. The need for the study arose when the author of the thesis got the responsibility for the influencer marketing of a shoe brand called Dr. Martens.
The research method for this study was qualitative. The data was collected using the semi-structured interview method. The subjects for the study were five influencers, three influencer marketing experts and two people who work closely with Dr. Martens. The theoretical part dealt with the concept of influencer marketing and focused on its areas. The material for the theoretical part was collected from literature, Internet sources written by marketing professionals and podcasts made by influencers.
According to the results, functioning influencer marketing and successful influencer collaborations require a proper plan including clear aims and a detailed influencer chart. The importance of follower quantity has decreased and the appreciation of for example micro influencers has increased. The appreciation of influencers and trusting in their visions produces most often the best results.
The outcome of the study was recognizing the main parts of functioning and successful influencer marketing. Based on the results of the research, a plan was put created for developing the brand’s influencer marketing. The study is useful for people who are working with brands, since theoretical reasoning for especially the wishes of influencers has been minimal. The research is a good tool for also others who work with influencer marketing.